lördag 19 februari 2011

Vildvin

Parthenocissus quinquefolia var. engelmannii eller P. inserta  eller P. vitácea ?
Inne i växthuset har en planta av Vildvin slagit rot och växer där sedan många år. För många år sedan så  klippte jag bitar från ett stort exemplar i Boden och satte som sticklingar i krukor. De var lätta att rota, hur jag gör det skall jag berätta om någon annan gång. Jag försökte sedan plantera några vid vårt eget hus men trots att jag försökte under flera års tid så dog alla de små sticklingarna efter den första vintern.
Jag planterade så även en stickling inne i växthuset, och den plantan växer och mår bra. Inne i växthuset får vildvinet växa varmt och vindskyddat och får ungefär en månads längre säsong där inne än om det hade vuxit utanför. Normalt sett får Vildvin en vackert röd höstfärg, men här hos oss blir det inte så inne i växthuset, här blir det bara något orange i september och oktober som ni ser på bilden ovan, och klarar sig från frost fram till mitten av oktober.

I november månad när det varit kallt en period och mina stackars vinrankor som växer intill vildvinet borde ha invintrat så täcker jag rötterna med ett tjockt lager av torra löv, detta mår säkert även vildvinet bra av.
Det är ju egentligen så att jag mycket hellre hade haft en vinranka härinne än ett vildvin, men någon av er kanske hört talas om mina hopplösa försök med vinrankor, om inte kan du läsa om det här nedan;

http://svanatrg.blogspot.com/2010/12/vindruvor.html

Jag får så länge nöja mig med vildvinet som grönskar och frodas inne i vårt växthus. Det är ju ändå väldigt vackert när det hänger ned sina lianer från växthusets innertak.
Det har ännu inte vuxit till den storlek att det lägger hela växthuset i skugga, utan växer rätt sakta.
Vilken sorts Vildvin detta är har jag ingen aning om men kanske någon av er vet...

Lampan eller lanternan till höger kommer ursprungligen från en tysk jagare som sänktes i Nordnorge under andra världskriget. Den är lite rostig och kantstött, men jag skulle aldrig komma på tanken att måla om den, då förloras den ursprungliga patinan.
På glaset finns följande  bokstäver och siffror inristade: KM19265  2  5/3 42 

Här i Brännberg har vi idag fortfarande kallt och solen lyser så fint. Ute är det nu -29ºc,
inne i växthuset är det -27ºc..
Ett riktigt kallväxthus idag alltså...

1 kommentar:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.