onsdag 20 juli 2011

Rallarros / Mjölkört / Mjölke

Epilobium angustifolium 'Alba'
Den här växten har många namn, jag har använt de tre vanligaste i rubriken.
Lokalt har man förr kallat växten för Almök, men själv använder jag namnet Rallarros när jag pratar om den.
Rallarros är en mycket vanligt vildväxande ört i vårt land, så även här där vi bor.

Den vita Rallarrosen är däremot ganska ovanlig, men vitblommande rallarrosor kan ses ibland.
Hur pass ovanlig de vitblommande rallarrosorna är vet jag inte, men jag själv har knappt sett dem förut.

Vit Rallarros i vår trädgård.
Sedan jag träffat på ett stort bestånd av vita rallarrosor så växer några nu också i vår trädgård.
Till skillnad från de vanliga rallarrosorna så blir den vita varianten gracil och snygg och har status som en av de mest önskade perenner i vår trädgård.
De vanliga ceris-rosa släpper vi inte in i trädgården, de blommar ändå i tusental här runtomkring, och kan bli ett ogräs i trädgården.
Det finns värre ogräs än Rallarros, för de är lätta att rensa bort ur rabatten, de vita rallarrosorna har jag märkt upp för att inte slita upp dem av misstag före de börjar blomma.

Epilobium angustifolium 'Variegatum'
Dagens nyhet på Rallarros - fronten är den vitbrokiga/ brokbladiga variant som jag visar på bilden här ovan.
Jag har aldrig förut sett en Rallarros med vitbrokiga blad, har du?
Den är rätt snygg och kanske ovanlig...

Rallarrosor i Norrbotten.
Betydligt vanligare är den rosa färgade varianten av Rallarros.
När vi passerade ängen på bilden här ovanför så fick de intensivt blommande rallarrosorna mig att tänka på lavendelfält i Frankrike.

Epilobium angustifolium
Rallarrosen är här i Norrbotten högsommarens barometer. De börjar blomma efter midsommar, när tiden för högsommar börjar och när de har blommat ut och börjat att sprida sina frön för vinden, ja då är sensommaren här.
Rallarrosor kan lämna fler än 290 000 frön per kvadratmeter på normal mark. På mark som är idealisk för växten dubblas genast mängden frö.

Med risk att börja uppfattas som tjatig så vill jag bara till sist visa det stora bestånd vita rallarrosor jag till min lycka funnit. Helt enkelt underbara där de med sin vita färg lyser upp på ett sätt som bara vita rallarrosor kan.

Även den vissnande plantan kan vara vacker en tidig morgon efter nattfrostens härjningar.

10 kommentarer:

  1. Vit rallarros - lycka! Brokbladig har jag aldrig hört talas om. När en växt har väldigt många namn kan man misstänka att den har haft stor betydelse som nyttoväxt och det stämmer verkligen på rallarros! Allt på växten kan användas. Bäst är bladen som plockas innan blomningen och används torkade eller färska till ett välsmakande te. Roten kan stuvas eller användas i soppor efter förvällning som tar bort den något bittra smaken. De långa vita fröhåren har används som stoppning i kuddar och bolster men man har också spunnit garn och ljusvekar av dem.
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  2. Jag har hört ett uttryck någonstans (precis som du beskriver) att rallarrosen börjar blomma i "botten" och när den blommar i toppen är sommaren över. Jag minns fåfänga försök att plocka buketter när jag var liten. De trivdes INTE i vas.

    SvaraRadera
  3. Hej Hans!
    Underbara bilder!!!!!!!
    Den vita Rallarosen har jag sett förr och även odlat i min trädgård. Men en variegerad var en nyhet, måste vara unik. Hoppas på få se fler bilder senare då den börjar blomma.

    Är du sugen på att beställa den svarta Krolliljan hos Larz men inte kan fara till Burträsk fungerar det fint med mig som mellanhand.
    Ha en härlig dag!

    SvaraRadera
  4. Underbara bilder på en trogen växtvän:) Den vita är så fin.....Spännande med alla namn, min mamma kallade dom för "ellemörser".
    Må så gott!

    SvaraRadera
  5. Suck, suck, sucktar jag! Den vita och den variegerade....herreje vad det frestar i mitt habegär...;)))!/Anja

    SvaraRadera
  6. De vita är så vackra. Har aldrig sett dem i det fria så där fint som du har hittat.

    Ha det fint,
    Rebecca

    SvaraRadera
  7. Vita i det vilda, underbart vackert! Har bara sett trädgårdsvarianten och de är sterila så vitt jag vet, så dessa vita är nog minst sagt en raritet. Fin blogg! /Sophia

    SvaraRadera
  8. Så konstigt att jag hamna på en blogg.Ville bara kolla upp mjölkörten eller Rallarrosen.Hade aldrig hört det namnet förrän jag var ihop med en Jämte.Jag trodde länge att den hette kärrblomster.Men det är en helt annan växt vet jag nu.

    Tack för titten, kanske jag besöker Din blogg fler gånger./Mi

    SvaraRadera
  9. ah, i really like this post. must have missed it before when i was browsing through all your post.
    lovely shot, hans.

    SvaraRadera
  10. Härlig blogg.Tack. Jag googlade på handelsträdgårdar i norr och vips kom jag in på din sida.Hittade den vita rallarrosen som jag söker med ljus och lykta.Har du tips på fröhandlare eller trädgårdar som säljer rotskott eller frön.Tänkte importera men efter att ha kontaktat Länsstyrelsen avstår jag nog även om jag får ta in dem, kan ju annat finnas med i fröpåsen..så .Är glad om du har något tips//Raija

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.