fredag 17 december 2010

Vindruvor

                                                      Boskops glory

Jag har en dröm. Tänk att kunna plocka litervis med vindruvor från växthuset.
Än så länge är detta just en dröm för det har inte blivit så mycket druvor trots att jag verkligen försökt med de härdigaste sorterna om och om igen. Bäst gick det för sorten "Boskops glory" som jag hade i kruka och övervintrade i källaren. Den gav som mest åtta druvklasar ett år, men sedan dog den. Den sorten är dåligt härdig, därför fick den stå i kruka.

Jag har de senaste åren köpt sorter som "Zilga, Nordica, Spulga och Rondo".
Den första sommaren som de växer inne i växthuset så beter de sig alla lika. De växer med raketfart och når nästan tre meters höjd. Året efter har de frusit tillbaka och börjar i bästa fall att växa igen vid marken. Druvor blev det en gång på sorten "Nordica" men då dog den plantan året efter.
Jag försöker fjäska för dem och täcker de med torra löv sedan jag stängt värmen i växthuset och marken frusit. Löven får ligga kvar som frostskydd till april då jag startar  värmen i växthuset igen.
Men de trivs inte
"Nordica"

Utanför Piteå finns en enorm vinstock av "Nordica" i ett växthus hos handelsträdgården Astrant plant, och min kusin har en planta som växer och trivs bra ute mot söderväggen, även det i Piteå. Jag provade därför att plantera en "Zilga" utomhus, väl dränerad och på en plats där solen lyser under stor del av dagen. Den plantan övervintrade lika som de jag har i växthuset, den överlevde och växte lite nu i sommar. Hur denna planta skall klara en vinter till återstår att se för den tidiga nattfrosten i augusti satte abrupt slut för årets tillväxt.
Leif Blomqvist skriver i sin bok "Trädgårdens bär" om odling av de baltiska sk. staketdruvorna där just "Zilga" beskrivs som den härdigaste av alla sorter. Han skriver vidare att plantorna når sin fulla vinterhärdighet efter tre till fyra år. När de är unga bör de alltså få någon form av skydd för kylan.

Att odla druvor i zon 7 kanske även fortsättningsvis får förbli en dröm?
Är det någon som har något matnyttigt att komma med när det gäller arktisk vinodling?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.