måndag 2 juli 2012

Hundloka / Hundkäx

Anthriscus sylvestris

Den växt som jag kallar för Hundkäx (Anthriscus sylvestris), är en växt som är mycket vanlig i nästan hela landet, förutom allra längst i norr. (typ trakterna kring Treriksröset)
Denna växt är även vanlig i stora delar av Europa, och förekommer även i Nordafrika.

Nu blommar de även i vår trädgård, för trots att jag aldrig bjudit in dem så är de här ändå. Men något besvärligt ogräs blir de inte i rabatterna. De är enkla att slita bort om man så vill.



De flesta rensas bort även i vår trädgård, men några brukar få blomma innan jag rensar bort dem, det är något hos dessa blommor som jag gillar.
Vem behöver kämpa för att få den i vår trädgård så svårflirtade växten Brudslöja att trivas, när vi har dessa Hundkäx.


Även om Hundkäx är fina när de blommar i trädgården så är de inget jämfört med alla Hundkäx som nu blommar på en gammal äng som sett sina bästa dagar, inte långt från vår trädgård.

Jag tänker tillbaka hur det var förr då dessa odlingar brukades för att så lämnas därhän för mer än 30 år sedan. Det här var odlingar som användes av Försöksgården som förut fanns i vår by, när de provade att odla upp myr-marker.
Nu är ängen i förfall, och håller sakta på att växa igen. Det är med visst vemod som jag går därifrån men jag kan ändå inte låta bli att undra om ängen någonsin varit så vacker som nu...




Mitt i allt vita blomster hörs ett svagt surrande ljud av alla blomflugor och humlor som har ett paradis där.


Kallar ni också denna växt för Hundkäx, och i sådana fall, hur uttalar ni ordet kex?
Med stumt K eller med tj-ljud?
Jag är en av få i min bekantskap som uttalar det Tjex. Barnen på mitt jobb skrattar, och rättar mig genast med att säga Kex och mina kollegor undrar om jag är från Västkusten.
Jag kan väl inte vara den ende med detta uttal...

9 kommentarer:

  1. Visst är hundkäx vackert! Och dina bilder gör dem verkligen rättvisa. Det engelska namnet Queen Anne's lace är faktiskt betydligt vackrare och mer rättvisande tycker jag. Och jag uttalar med hårt k, tror för övrigt inte att det har med kakor att göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Queen Anne's lace är vildmorot. Hundkäx är cow parsley.

      Radera
  2. Har också beundrat havet av hundkäx (med K) : ) som växer på ängen hos oss! Visst är de vackra! Jag plockar ofta hundkäx till buketter.
    /Cika

    SvaraRadera
  3. HundKäx är så vackra och för mig inget ogräs. Hos oss finns inte så många. Underbar äng du visar.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  4. Drottningens Spetsar har jag hört - nu fick jag veta vilken drottning! Jag har några exemplar hos mig, men tar upp dem innan fröna mognar, för jag vill inte ha för många. På en övergiven åker är de blommande spetsarna en stor njutning!
    Man kan ta hundkäxblad till paj på samma sätt som kirskål, men man måste vara säker på sorten, det finns giftiga liknande växter.

    SvaraRadera
  5. Älskar dessa skira blommor, och såg att de fanns borta på Newfoundland också. Där de ofta var något lägre och med aningens tjockare stam. Antagligen på grund av de kalla havsvindarna. Fotade några idag som förgrund till den stilla sjön. Härligt!

    SvaraRadera
  6. Hos oss kallas de för hundfloka med ett "f" i mitten! Doften är spännande. På lagom avstånd doftar de gott men går man riktigt nära med näsan luktar de lite illa (tycker jag). Inte undra på att flugorna älskar dem!
    /Vincent

    SvaraRadera
  7. Vackert med det stora blomfältet med hundkex.
    Jag säger också tjex och jag är från västkusten. :)
    Hade en jobbarkompis en gång som tyckte att "säger du tjorv också och ville göra sig lustig?" många ord kan sägas på olika sätt och ändå är det rätt.

    SvaraRadera
  8. Vet någon varifrån namnet Hundkäx kommer ifrån, varför heter den så?

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.