tisdag 15 februari 2011

Trolldruva

Actaea rubra, amerikansk trolldruva,


I vår trädgård finns Trolldruva, vi har svart, vit och röd trolldruva. Jag tror att den röda är den amerikanska varianten av trolldruva, men helt säker är jag inte då jag köpte dessa plantor på en marknad märkta med endast namnet Trolldruva.
Plantorna är ganska nya och små än så länge, det är bara den röda som hunnit blomma och ge bär.

Trolldruva växer vild i landet och förekommer även upp till Norr-och Västerbotten, men är där ganska sällsynta. Jag har hört att de skall finnas vildväxande på ett sydberg i Älvsby kommun, men jag har aldrig sett någon här i trakterna runt vårt hus, några mil därifrån.
Trolldruva skall föredra att växa i lundmiljö och ger mer bär om de får sol någon del av dagen.

Det första året så plockade jag bort de vackra röda bären för jag hade hört att de skall vara giftiga, och jag var rädd att mina barn skulle äta dem. Jag blev lite lugnare sedan jag läst att bären smakar amöbadysentri (mycket illa) och lät dessa sitta kvar på plantan sommaren som var, efter att ha förmanat de små om de farliga röda bären.
Är det någon som vet hur giftiga bären på Trolldruva är?
Törs jag låta de vara kvar eller är det en onödig risk?

Februarikylan håller oss i Norrbotten i ett järngrepp, här i Brännberg är det ikväll 28 grader kallt, och kylan skall fortsätta några dagar till...

9 kommentarer:

  1. Hej Hans!
    Jag tror att det finns fler faror/gifter inne i husen där vi lever och bor än i trädgården. Man får lära barnen vad man får och inte får både ute och inne.
    Tycker du lugnt kan låta bären sitta kvar trots att trolldruvan är giftig.

    SvaraRadera
  2. Hallå! Har erfarenhet om trolldruvans giftighet:
    min yngsta son käkade ett vackert rött bär när han var ca 2 år (jag hann inte med innan han svalt det med en ganska otäck grimas...) ringde då till giftinformationen och frågade och de sa att den visserligen är giftig men om man inte äter ett helt gäng med bär är det ingen fara, jag skulle ge min lillkille mjölk och smörgås bara!
    Tydligen är det så att trolldruvan fått ett rykte om sig att vara riktigt giftig. Finns ju betydligt farligare saker ute i trädgården; Gullregn, stormhatt mfl.
    Men som sagt, man får försöka lära de små vad som går att äta och vad som inte är lämpligt. Ha det bra! Kram Ullis

    SvaraRadera
  3. Trolldruvan är ju riktigt dekorativ och det är ju bären som är det dekorativa så det är ju synd att ta bort dom.
    Jag tror nog att du kan låta dom sitta kvar.
    Jag har ochså buskar med "giftiga" bär och jag säger till mina dagbarn att det är bara fåglarna som får äta dom och då låter de bli.
    I de flesta fall är ju inte bären goda heller.

    Jag har frösått trolldruvan för två år sedan och de har växt sig riktigt stora ifjol så det kanske blir bär iår.

    Idag har vi bara 16 grader rena blivädret:o)

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  4. Har inte en enda planta av trolldruva .. :O(((!
    Jag tror det är bättre att lära sina små om farligheter än att ta bort det som om det inte finns....
    Om man lär dem vilka som är säkra och vilka som inte är det kommer de att fråga först i slutändan.

    SvaraRadera
  5. Du har alldeles rätt Hans. Det där ser ut som den storbäriga amerikanska sorten. Det finns dock även röda trolldruvor i Norden, vanligast i Finland om vi inte minns fel, men även sällsynt i Sverige. Mer gift i trädgården, säger vi!

    SvaraRadera
  6. Tack för Era kommentarer, nu känner jag mig lite lugnare och kommer låta de vackra bären sitta kvar även denna sommar.

    SvaraRadera
  7. Hej och mycket kul att följa en trädgård i Norrbotten.... brrrr 28 minus och här i Göteborg klagar jag på minus 3.....(förlåt)

    SvaraRadera
  8. Hej. Säljer du plantor av röd och s art trolldruva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Nej tyvärr. Jag har ingen försäljning av plantor. /Hans

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.