fredag 18 februari 2011

Iris

Iris germanica ?
Här skall jag visa de olika sorter av Iris som vi har i vår trädgård.
Alla som jag visar här är gamla sorter som vi fått från trädgårdar i närheten av oss.
Irisen på bilden ovan är från en annan trädgård här i Brännberg där de vuxit mot en varm husgrund i full sol. Även hos oss trivs de som vi planterat lika ljust och soligt. Alla våra Iris älskar sol, de som inte får nog sol blommar sämre. Den Iris som är på bilden högst upp har vi på olika ställen i trädgården. En av dessa platser skuggas under en del av dagen av en snabbväxande Näverhägg och om det tycker Irisen inte. På den platsen är det bara en liten rest kvar av det som från början var en stor rugge. För att de alls skall blomma så måste ovansidan av de tjocka rötterna få full sol under stor del av dagen, det är mycket viktigt för dessa damer, att bara bladen får full sol duger inte. Våra började blomma bättre sedan jag försiktigt skrapat bort den jord som fanns ovanpå rötterna.


Iris sanguinea ?

 Här är en Iris som vi fått av vänner som bor utanför Malå i Västerbottens inland. ( Jag skrev förut att våra Iris är från trädgårdar i vår närhet, jag är lite osäker om 30 mil kan räknas som närheten av oss. Allt är relativt.)
Om dessa är Trädgårdsiris eller Violiris vet jag inte, mest troligt är det Trädgårdsiris, men jag är osäker. De överlevde uppgrävda och förvarade i en svart plastsäck en hel vecka, innan vi kom hem och grävde ned dem, och måste därför vara rätt härdiga.



 En lite mörkare Iris från en av Svanåmyrens glömda trädgårdar en kilometer från vårt hus. Den hade överlevt bland gräs och sly i mer än 40 år innan den fick flytta hem till vår trädgård. Här har den nu spridit sig så pass att jag till sommaren kan återplantera en del i den ursprungliga försvunna trädgården igen. Kanske någon annan växtjägare blir lycklig i framtiden när denna Iris då kan blir dagens fynd för henne / honom...


Iris pseudacorus

Den gula svärdsliljan har vi fått av våra vänner som har Brännbergs vackraste trädgård. För att blomma bra vill Svärdslilja ha mycket sol och växa lite fuktigare än Trädgårdsiris. I landets södra delar kan man se denna Iris vildväxande eller förvildad lite här och där, men inte här i Norrbotten, det som man annars upplever som vanligt har en benägenhet att upplevas som tråkigt. Hade Svärdslilja vuxit vild även här i vårt län så kanske jag inte planterat den i vår trädgård. Jag hittade ingen ny bild på Svärdsliljan, nu har den blivit betydligt större än vad bilden ovan visar.

Iris sibirica

Inte heller på Strandiris har jag någon bra bild utan bara denna gamla bild som jag skannat in från ett gammalt fotoalbum. Strandiris är en tacksam och härdig perenn som klarar fuktiga och torra lägen lika bra, men även den föredrar att få mycket sol för att trivas riktigt bra. De smala och gräsliknande höga bladen är dekorativa i rabatt eller som solitär. Förra året köpte jag nya sorter av Strandiris, men de har jag inga bilder av. De är Strandiris av olika färger, vit, rosa och gul.

Här i Norrbotten fortsätter den bistra februarikylan.
Nu på morgonen har vi här i Brännberg -35ºC.
Det är vindstilla, och det är tur. Alltid något att vara glad för en fredag som denna.
Trevlig helg.

6 kommentarer:

  1. Hej!
    Vilken härlig 'gammal' samling du har!
    Den du kallar sibirica är dock ingen sådan så den du visar på bild har skägg!
    Ha en underbar helg!
    Linda

    SvaraRadera
  2. Hej Hans!
    Vackra Irisar du har i trädgården.
    Gillar din inställningom att plantera tillbaka en bit av Irisen från den glömda trädgården. Vilken lycka för någon annan (generation) som någon gång i framtiden hittar dit.
    Hoppas du får en trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Borde ha flera irisar i min trägård.
    Gillar mörka bäst ja och så vita och de blå.
    Ja ha, nu var jag där igen.. hur väljer man?
    Ha en skön helg
    Annika

    SvaraRadera
  4. Hej,tack för kommentarer, som sagt våra Iris är fådda eller hittade så jag är osäker på vad som är vad. Jag kan även ha blandat ihop de gamla bilderna och trott att detta var ett foto på den jag kallat för "Sibirica".
    Jag tycker att det är intressant om någon vet mer om växternas namn än vad jag gör. Jag trodde ju länge att jag ägde en Dillpion när den kallas för Herrgårdspion. Se där, man lär så länge man lever.

    Jag får fota mer till sommaren, jag har även upptäckt att jag bara har bilder på vissa av våra växter nu när jag söker bland våra gamla foton.

    SvaraRadera
  5. Hej Hans

    Jag måste titta in till dig och se om kylan har dig i sitt grepp. Vi har minus 29 grader och det är lite väl kallt, jag ser ju att ni har det ochså.

    Vilka fina irisar du har , den är ju dekorativ fast den inte blommar de långsmala bladen blir ju fina kontraster mot övriga växter.

    Den mörka var riktigt snygg.

    Ha en riktigt fin helg.
    Gunilla

    SvaraRadera
  6. Hej Hans! You have a nice blog.Tack for kommentarer.Hoppas du far en trevlig held!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.