måndag 28 februari 2011

Vårteckensutmaningen

Då var den igång, årets vårteckensutmaning.
Jag har valt att vara med trots att jag knappast kommer att kunna imponera med härliga vårblommande växter förrän de redan har blommat ut hemma hos de flesta av er, jag vill istället visa på den skillnad som vi har i landet när det gäller klimatet.

Att söka vårtecken går förvisso även om det är en halv meter snö ute, det första jag visar är de tulpaner som tittar upp ur sina krukor på mitt jobb.
Jag är fritidspedagog och arbetar på en grundskola i Boden.
Varje år när hösten övergår i vinter och marken är frusen får jag tulpanlökar från en affär i Boden, då de inte kan sälja dem längre.
Barnen på fritidshemmet får plantera en tulpanlök var i en kruka, sedan ställs allt undan i skolans kalla och fuktiga källare. Där får de stå tills de i mars - april har vuxit och blivit sju centimeter höga, då är de redo att komma upp ur mörkret, och en vecka senare blommar tulpanen förhoppningsvis.
Barnen får ta hem sin egen tulpan när vi plockar fram dem från källaren.
Detta har vi gjort under många år och de flesta av lökarna blommar bra.
Några lökar vill inte,och för att alla barn skall få med sig en egen tulpan hem ändå så sätter jag några extra lökar i kruka. Barnen tycker att det är spännande att någon gång under vintern gå ned i källaren och se om just deras egen tulpan vuxit sedan sist.
Jag vattnar krukorna några gånger under vintern för lökarna mår inte bra om de får torka för mycket.


Att hitta vårtecken ute går även det.
I lördags så värmde solen så pass att all snö som tyngt växthuset under vintern rasade ned från taket.
Detta brukar hända då och då under vintern men nu var det första gången i år.
Det lär bli fler gånger för än återstår mycket snö att falla på dessa breddgrader.

Om du vill läsa om fler vårtecken runt om i vårt avlånga land, så har jag lagt in en länk här till Humlebackens blogg där alla finns samlade;

http://humlebacken.blogg.se/




7 kommentarer:

  1. Vilken fin ide och att affären skänker bort lökarna är ju riktigt fin gest.
    Barnen uppskattar nog att ha fått plantera sin egen lök. Vad spännande.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Vad mysigt att plantera så många tulpaner. Det kommer bli en fantastisk "bukett"

    SvaraRadera
  3. Vilken bra ide och vad roligt för barnen. Att se lökarna gro det är ju ett bra vårtecken :)

    SvaraRadera
  4. Hej Hans!
    Snällt av butiken att ge lökarna till ert dagis och så kul för barnen.
    Bra av dig att försöka skapa lite odlarintresse redan från barnsben...Kanske en av dom en dag blir trädgårdsmästare...
    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig idé!!! Måste verkligen vara spännande för barnen! Och er!

    Kram Mimmi

    SvaraRadera
  6. Vad roligt det måste vara för barnen, och att de dessutom får lära sig att uppskatta vad naturen har att erbjuda är ju fantastiskt! :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.