onsdag 23 februari 2011

Trädgård i kallt klimat

Läsvärd bok...

Om du som jag bor i Norrland eller på kalla platser i landets södra del så är den här boken ett utmärkt val.
Maria Sandström skriver och berättar om hur du kan göra för att lyckas bra med din trädgård även där klimatet är lite kärvare.
Det här är säkert gammal skåpmat för många av er, men jag kan inte låta bli att skriva om den då det är en bra bok som visat sig vara helt ny för några av mina vänner.

I boken beskriver Maria hur det är att ha en trädgård i kallt klimat och berättar om olika knep som finns att ta till när du vill prova odla något som är mindre härdigt.
Vidare skriver hon om den viktiga jorden och de olika näringsämnen som dina växter behöver för att utvecklas väl, och för att stanna i tillväxt om hösten och förbereda sig inför vintern.

Boken innehåller också förslag på många växter som är härdiga för landets kallare delar och hon beskriver olika fruktträd, träd, buskar och perenner.
Boken avslutas med ett växtregister med växter för norrländska förhållanden, där många växer finns med. Maria har en särskild känsla för rosor så givetvis ger hon även råd och tips på olika sorter och berättar om dem.

Om du tänkt att du kan fynda bra trädgårdslitteratur på bokrean som börjar idag så tycker jag att du istället bör köpa denna bok. Varför köpa trädgårdsböcker med vackra bilder som ger förslag på växter som utvecklas dåligt hos oss här i norr när en sådan här bok finns.
Om du inte vill gynna din lokala bokhandlare så finns boken att köpa på Internet.
Är du fortfarande lite tveksam om detta är en bra bok?
Låna den på ett bibliotek nära dig och ta reda på helt kostnadsfritt.

Har du redan läst den här boken? Skiv gärna en kommentar om vad du tycker om den...

Här i Brännberg har vi nu på morgonen -35ºc.

4 kommentarer:

  1. Hej Hans!
    Jodå.. jag har gjort slottet själv.... :o)!

    http://tradgardsdraken.blogspot.com/2008/02/mitt-slottborg-r-frdig-och-s-har-jag.html

    SvaraRadera
  2. Det är nästan att vi i skåne behöver hjälp snart, då vi har haft snö i 4 månader nu och det är vi verkligen inte vana vid.
    Boker ser super trevlig ut så kanske den få komma med hem ändå, tack för tipset.

    Anna

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Upptäckte din fina blogg hos Norrskenets trädgård. Riktigt roligt att titta in i norra delen av vårt lands trädgårdar. Det är väl lite annorlunda än söderut, om jag inte fått allt om bakfoten.
    Det skall bli roligt att följa vad som händer.
    Jag föll handlöst för det fantastiskt fina växthuset som du byggt, så läckert. Det får mig omigen att fundera över om man skall försöka skaffa sig ett eller inte.
    Själv bor jag i Bohuslän, vid kusten. Vi borde ha lite milt klimat, men i år är vintern lång och kall även här.
    Har du sett att det finns en Vårteckensutmaning hos Humlebackens blogg. Det är rätt kul att vara med, det innebär inga förpliktelser, men man lämnar sin bloggadress hos Humlebacken och Viveka som har den bloggen har lagt in de olika bloggarna under resp landskap och varje måndag visar man vårtecken från sin trädgård. Det är kravlöst och roligt att kika in här och där i vårt långa land!
    Kika in på http://humlebacken.blogg.se/ om du skulle känna för det!
    Hej från Snäckskalsdalen och Agneta där!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.