söndag 6 februari 2011

Lewisia

Lewisia cotyledon
Att hitta en plats där den kräsna levisian trivs är inte lätt. Den måste stå väldigt väldränerad och i soligt läge. Vinterfukt tål den inte. Om våren är det viktigt att skugga de vintergröna bladen mot vårsolen för annars så dör plantan, så har det varit hos oss när vi försökt att få denna växt att trivas. Plantan på bilden ovan dog efter en vinter då vi inte lagt något över den som skydd för vårsolen, när tjälen ännu var kvar.
Stora stenar som om våren blir varma och får tjälen att släppa snabbare är också till hjälp.
Har man inte en plats mellan klippskrevor där vattnet snabbt rinner undan så kanske man kan ordna en liknande för att fjäska för denna lilla kräsna växt.

Lewisia cotyledon
Lewisia kallas ibland även för Bitterrot och härstammar från Nordamerika. Plantan är mycket torktålig och lär ha svårt att torka ihjäl i vårt klimat. Bladen är tjocka och lite "köttaktiga."
Plantan på den nedre bilden är ny och planterad väldränerad efter konstens alla regler, om det hjälper återstår att se.

Uppdaterad 2011;
Ack nej, inte klarade denna plantan vintern med livet i behåll.
Kanske det blir något nytt försök så småningom...

9 kommentarer:

  1. Håller med dig, Lewisian är inte lättflörtad precis! Mina har strukit med nästa allihop, bara en fanns kvar i fjol och då orkade den inte ens blomma.
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  2. Jag gillar verkligen Lewisian.
    Jag har frösått ett antal sorter.
    De verkar trivas verkligen bra hos mig för de frösår sig ganska bra. Och blommar rikligt.
    Och mest glad blev jag över att jag fick Lewisia Tweddyii att klara sig. Den ställer jag en trasig lerkruka över för att snön inte skall ligga direkt på den.
    Den är jag lite rädd om. De övriga klarar sig utan täckning .
    Jag planterar alltid plantan lutande. Grus runt hela plantan och väldränerat, sol.
    Jag ger flytande blomgödsel på våren när de har satt knopp.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  3. Tack för inlägg och tips om hur man kan underlätta livet för en svår "dam" som Lewisia.

    SvaraRadera
  4. Hur gör man när den blommat över, ska man ta bort vissna blommor eller kommer det nya knoppar på befintliga stjälkar?

    SvaraRadera
  5. Jag har aldrig provat att klippa av stänglarna så jag vet ej vad som är det bästa för Lewisian. Berätta gärna sedan hur du gjorde och hur det sedan gick. Tyvärr har vi ingen Lewisia kvar i vår trädgård efter vinterns sorkangrepp. Om jag köper någon ny så skall jag även skydda den mot sork.

    SvaraRadera
  6. Har en rosa lewisia som jag tyvär inte vet namnet på, den växer så det nästan hörs. Jag gör inget särskilt och den sprider sig nått enormt med frö. Kanske det är en ovanligt lätt sort./Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att läsa detta, kanske jag ändå måste testa en Lewisia i år igen. Just nu har alla våra lewisior skattat åt förgängelsen...

      Radera
  7. Jag har en levisia som heter Lewisia Mountain Dream, den fröar av sig och blommar år efter år! Jag gör inget speciellt med den. Mvh Ina

    SvaraRadera
  8. Jag har två Lewisior som jag har haft i säkert 8-10 år. De står ute i krukor och på vintern får de hålla till i ett frostfritt uterum. Har aldrig förstått att de skulle vara svåra på något sätt! Jag uppfattar mina som ganska vattenkrävande. De blommar från början av maj till slutet av september. Blir 3-4 småplantor ("barn") undertill varje år, som lätt tar sig. Bra presenter!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.