söndag 30 december 2012

Rosentry

 Rosentry Lonicera tatarica

Trädgårdens tråkigaste växter. Plats nummer 10

Som om de hade varit julens rödaste bär så lyses en av våra buskar upp redan i augusti med bär i julrött.
De röda bären är vackra, men annars så är det här en av trädgårdens mest anonyma och tråkiga buskar som kräver ständig beskärning för att inte bara se risiga ut.
Kanske vårt klimat är på gränsen till vad de tål då det hela tiden dör bort grenar?


Buskarna som snart vuxit här i 30 år är ändå bara drygt meterhöga just för att de ständigt skärs ned.
Hur ofta vi än rensar bland kvistarna så finns där ändå någon död och torkad grå gren.
Buskarna blommar med rosa blommor som är fina under sommaren.



En av våra rosentry buskar får bär i orange.
Bären är giftiga och ger kräkningar om man skulle äta dem.

Trots att de är vackert röda och orange så har aldrig våra barn ätit dessa, vi har berättat för dem att bären är giftiga, och bären har fått vara kvar. Jag tror inte att bärens giftighet är dödlig, men helt bra skulle man inte må om man skulle äta av bären.
Till mina egna barn har jag sagt något om att " om de vill ha magsjuka så kan de ju smaka av dessa bär".
Som sagt, bären av rosentry har de inte rört.

Vi hade ju kunnat ta bort dessa buskar om vi varit oroliga att barnen skulle äta bären, men någon större oro för det har vi inte. Dessutom så vill jag gärna att buskarna får stå kvar då mina föräldrar planterade dessa i trädgården för länge sedan, när de skapade en trädgård av en gårdsplan.

Kanske buskarna borde ha spridit sig med frö under alla dessa år, men det är inget som jag sett.
Inte den endaste lilla buske av rosentry växer förvildad i skogen vid vår trädgård.





Jag kan inte hjälpa att jag tycker dessa buskar är hopplöst tråkiga, trots att de både blommar och får bär, och dessutom klarar de vårt kalla klimat ganska bra.
Någon favorit kommer detta aldrig bli för mig.
Rosentry blir först ut på listan över trädgårdens tråkigaste växter som jag lägger upp.
Nu är det snart januari, och eftersom det är en av årets tråkigaste månader i vår trädgård så kommer jag här på bloggen denna tid ge plats för de växter jag själv finner fantasilösa, för vanliga eller bara hopplöst tråkiga

-----------------------------------------------------

I höstas efter en natt med frost så var bären väldigt vackra.
De frostiga bären får bli mitt nyårskort till er kära bloggläsare.


Gott Nytt År!
(Med en förhoppning om att allas våra trädgårdsväxter skall bli lika långlivade som dessa buskar.)

13 kommentarer:

  1. Den sista bilden fick mig att tänka på sockrade äpplen :-) Jättevackert!
    Gott Nytt År
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Fina bilder på tråkig buske! Jag har också en sådan gammal som jag skurit ner flera gånger, ja försökt utrota den också. Men den återkommer alltid. En lärare på skolan (Nordvik) sa att rosentry inte går att föryngra- det beror väl på vilket resultat man är nöjd med.
    Ett bättre alternativ är Malus sargentii, blommar i en underbar vit sky och får fina röda bär, som småäpplen. Härlig höstfärg, härdig är den också! http://gladigront.se/inte-som-magnolia-men-underbar-anda/
    Så önskar jag dig och alla andra ett Gott slut!

    SvaraRadera
  3. Håller med att Rosentryn är en tråkig buske ändå har jag tre gamla som jag kämpar med att inte se allt för risiga ut. Ohyra får dom varje år, katter gillar dom också, men jag gillar inte katter i trädgården(gräver,skiter,allergi). Varför har jag tryn kvar!? Dom fyller väl en funktion just nu med att få det se lite lummigare i trädgården:)Ska kolla in det intressanta alternativet ovan iaf, kanske vore något istället.
    Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År/ Stina

    SvaraRadera
  4. those frozen berry looks like sugar coated candies.
    beautiful! i hope coming year will be another
    joy in the garden for you.
    happy new years to you too.

    SvaraRadera
  5. Jag vill önska dig en underbart nytt år med många glädjeämnen!!

    SvaraRadera
  6. En sådan lista har jag också. Fast jag är bra på att ta bort det som jag inte gillar.
    Gott slut och Gott Nytt År på dig.
    Annika

    SvaraRadera
  7. Vackra bär, de som ser så goda ut ...
    Hoppas att du får ett gott nytt härligt år UTAN älgar och elände, men med träd som repar sig!

    SvaraRadera
  8. Har inte heller varken avstått eller grävt upp några växter som är giftiga från trädgården.
    Har istället lärt både barn o barnbarn vad man får och inte får äta ute. Det finns större faror innanför husets väggar av skadliga produkter som barn kan få i sig.

    Jättefina bilder trots att busken inte gör så storslaget intryck.

    Önskar dig ett Gott Slut och ett Gott Nytt Trädgårdsår!

    SvaraRadera
  9. Protest! :-) Rosentry är inte tråkigt. Blommorna och bären är dekorativa och grenverket spännnande spretigt på rätt plats. Som solitärer är de kanske inte så lämpade, men i buskage kan det vara jättefina. Du visar ju själv hur fina de kan vara med dina bilder.

    Ett riktigt trevligt, bra och roligt Gott nytt år!

    SvaraRadera
  10. Önskar dig och din familj ett Gott Nytt År!/Laila

    SvaraRadera
  11. Hahaha så trevligt du kan skriva om en buske du inte gillar! Tack för "kortet", det är bär doppade i socker. Supersöta :-) Gott nytt bloggår! Hälsningar Maria

    SvaraRadera
  12. Hej Hans!
    Det har varit roligt att lära 'känna' dig och dina trädgårdstankar!
    Nu önskar jag dig ett riktigt Gott Nytt 2013! Må dina önskningar gå i uppfyllelse!/Anja

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.