söndag 20 februari 2011

Grönlilja

Zigadenus elegans
Grönliljan är en särskilt underbar växt som inte är så jättevanlig i trädgårdsbutiker och handelsträdgårdar.
Det är synd, för det är inte många växter som har blommor i gröna nyanser som den har.
Växten härstammar från Västra Nordamerika och tillhör botaniskt sett familjen liljeväxter.
Jag tycker att denna växt har ett av de mer elegantare namnen på latin,
Zigadenus elegans. Visst låter det vackert.

Nu är det många år sedan jag köpte en Grönlilja.
Jag hade turen att hitta en sådan hos Hedströms handelsträdgård i Råbäcken utanför Boden.
Den växte sig större och större år för år tills det plötsligt blev en besvärande torka i augusti månad för något år sedan. Med tanke på att jag planterat Grönliljan väldränerat enligt givna planteringsråd i en bok så blev det för torrt och året efteråt kom bara några spretiga blad från plantan. Jag borde förstås ha vattnat plantan under torkan men jag anade inte att den var så känslig för uttorkning.
När jag sedan läst samma planteringsråd igen så står där även att plantan är mycket känslig för torka.
Operation räddningsaktion påbörjades för snart två år sedan. Jag grävde fram de delar som ännu var vid liv och planterade om dessa som två plantor i fin mulljord, men inte fullt så väldränerat som förut.
Sommaren som var så hade plantorna börjat att växa igen efter att ha stått stilla som spretiga blad i något år, jag hoppas att de blommar igen nu till sommaren.



Uppdaterad sommaren 2011.

Bilderna här nedan är från den Grönlilja som räddades från tork-döden.
Den belönade mitt slit till räddningsaktion och blommade fint.



Sommaren 2011 bjöd på fin blomning!

19 kommentarer:

  1. Hej Hans!
    Håller tummarna för att din Grönlilja ska växa sig stor i fin i sommar.
    Roligt att du vill länkar till min blogg :=)
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  2. Hej! Håller med dej om att grönliljan är vacker. Hoppas att din räddningsaktion ger resultat så du får njuta av blomman i sommar. Det är lika spännande varje dag att se om du har skrivit nåt nytt. Jag läser och läser.....

    SvaraRadera
  3. Du och jag har hittat våra plantor på samma ställe, jag hittade min också där för mååånga år sen , säkert 15 år sen nu:) Min är gode stor men jag naggar i den och ger bort av den...att fröså en planta från frö till blom tar tid.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  4. Väldigt vacker men ser hos Helen att det tar 3-4 år innan plantan blir fullvuxen...
    Önskar dig i alla fall lycka till med din räddningsaktion!

    SvaraRadera
  5. Grönliljan är en av mina absoluta favoriter. Min syster i Bålsta har ett praktexemplar som frösår sig som ett ogräs, som jag har turen att få små plantor av. I sommras blommade mina för första gången. Helt underbara :)
    Hoppas din Grönlilja klarar sig och du får njuta av blommorna igen!
    Ha en fin söndagskväll/Stina

    SvaraRadera
  6. Grönliljan var ny för mig innan jag såg den hos Helen. Den hamnade på önskelistan på en gång. En bedårande växt. Ska bli kul att se den hos dig i större format i sommar. :)

    SvaraRadera
  7. Intressant! Den måste jag leta reda på....

    SvaraRadera
  8. Ni vet hoppas jag att grönliljan är giftig mvh christina

    SvaraRadera
  9. Tack Christina för denna upplysning.
    Kul att du hittat hit, välkommen. Jag visste inte att den är giftig, vet du om det är hela växten som är giftig eller bara delar av den?

    SvaraRadera
  10. For en vakker lilje. Har aldri
    sett en sånn før.

    SvaraRadera
  11. Väldigt vacker är den, hoppas dom växer på sig och blir stora och fina! En favorit här också! Ulrika

    SvaraRadera
  12. Grønnlinlen var et nytt bekjentskap for meg. Så fin den er!

    SvaraRadera
  13. Smuk! Held og lykke med konkurrence!

    SvaraRadera
  14. Hei! Denne var vakker. :) Denne må jeg prøve å få tak i, og se om vil trives i Norge også. Lykke til - en flott kandidat! Anne Kari

    SvaraRadera
  15. Denne var virkelig nydelig!

    Flott bidrag til konkurransen! Ønsker deg lykke til.

    SvaraRadera
  16. Så flott denne var! Har aldri sett den før og håper det er mulig å skaffe seg denne her i Norge også! Lykke til i X-faktorkonkurransen! Hege

    SvaraRadera
  17. Nydelig plante! :)

    Lykke til i X-faktor! ;)

    Klem, Turid

    SvaraRadera
  18. Den var virkelig nydelig! Jeg håper den gjenvinner sin gamle prakt! Lykke til i konkurransen : )
    Mvh fru Tordivel

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.