onsdag 10 augusti 2011

Zongränser på gränsen.




För någon vecka sedan åkte vi till Haparanda och Torneå. Bilden här ovan visar själva gränsen mellan Sverige och Finland. Till höger syns svenska sidan och till vänster syns den finska med Nedertorneå kyrka längst bort i bild.
Här möts två växtzoner, svenska zon 6 och finska zon 6.
De borde ju vara lika klimatmässigt sett.



Förut i sommar hade jag turen att hitta ett äppelträd som jag önskat.
Äppelträdet 'Gyllene Kitajka', ett äppelträd från Finland som har ryskt ursprung. Detta äppelträd skall ge små  frukter som skall smaka som marmelad.
Det är ett av de härdigaste äppelträd som finns, och det skall klara finska växtzon 6 och svenska växtzon 7.
Så är det med de flesta fruktträd från Finland. De anses klara en växtzon högre i Sverige än i Finland.
Jag undrar varför.
Varför räknas zon 6 kallare i Finland än i Sverige?



Svenska och finska växtzoner.

Är klimatet i Svenska zon 6 varmare än vad finska zon 6 är? Kan närheten till Sibirien spela roll för finska växtzon 6?
Eller är det allmänt lite kärvare klimat i Finland? I gränslandet vid Torne älv syns ingen märkbar skillnad, där de två ländernas zon 6 möts.
Bilden här ovan visar ett montage av de svenska och finska zonkartorna. Växtzon 6 är markerad med gul färg. Svenska växtzon 6 sträcker sig ungefär 50 mil söderut jämfört med den finska zon 6, det kanske också spelar roll för att zon 6 anses vara varmare i Sverige än i Finland.


Vår trädgård finns där den gröna kartnålen är på bilden här ovan. Växtzon 7 sträcker här ned en smal remsa över höglandet mellan Lule och Pite älvdalar. Vår kalla odlingszon är för övrigt den zon som till ytan är Sveriges största. Inte undra på att Sverige räknas som ett kallt land.

Vinterkylans zonindelning.

För att förvirra hela begreppet med växtzoner så visar jag även en bild över hur världszonerna  anses ligga. Dessa styrs av hur kallt det blir om vintern. Större delen av Finland samt nästan hela Norrbotten finns här i växtzon 4. Även Moskva finns i denna zon. Detta zonindelning har egentligen inget att göra med de Svenska odlingszonerna, utan utvecklades en gång av Jordbruksdepartementet i USA, och var främst framtaget för Nordamerika.
Det kan ändå vara intressant att jämföra.

5 kommentarer:

  1. Visst är det intressant med zonindelning, men jag tror inte man ska stirra sig blind på dessa. En riktlinje kan det väl vara men zonknäckeri (när det gäller växter) är en spännande sport och faktum är att många växter klarar sig längre norrut än vad som rekommenderas. Mycket beror på växtplatsen, är det väldränerat, lä, snö som skyddar på vintern, tidig vårsol mm mm
    Hur som helst är trädgård och odling lika spännande och glädjande var man än befinner sig.
    Och så tror jag att det alltid finns plantor som man drömmer om att man skulle vilja ha oavsett var man bor- du vet, de där ouppnåeliga, ohärdiga växterna som man bara måste prova på...
    Lycka till med ditt zonknäckeri och dina drömplantor-
    'vågar man inte prova så har man ingen chans att vinna'
    Ha det gott!
    Kram Ullis

    SvaraRadera
  2. Håller med Ullis, zonerna är riktgivande och sen får man experimentera. När jag jämför vår gård med mina föräldrars sommarstuga på andra sidan av samma sjö så är det som om det skulle vara olika zoner, i synnerhet på vårarna. Det beror på hur solen kommer till men också på vindar och jordtyp.

    Zonindelningen påverkas ju annars mycket av närheten till havet/stora insjöar. Vi bor i finländsk zon 3, men en bit längre in i landet (samma breddgrad) har man zon 4 eftersom havets värmande inverkan inte finns. Det är stor skillnad mellan inland och kust i Finland.

    Här finns ett intressant examensarbete om zonindelningens historia i Norden: http://www.tradgard.org/svensk_tradgard/zonkarta/historik.html

    SvaraRadera
  3. Jag har åkt till Nord - Norge ett antal gånger .
    vad jag kommer ihåg och ar bilder på så ser inte det ut som det beskrivs i texten "Liten berättelse från en resa". skriven 2011.
    Bilden av en bro liknar mycket den jag åkt över vid nedre Torneå. Nu kan kartan som visr växtzonerna och kameran som tagit bilden. ge mig en missuppfattning. Bron över gränsen till Finland börjar inte långt från en ledlagd Tullstation i ............ ( Jag hoppas någon friluftsintresserad Pajalabo som cyklar och promenerar ( Det finns det måga av i Pajala) ser den här kommentaren och fyller i Ortsnamn vid .... Mikel Niemi känner väl till den här trakten. Han har också myclet god kondition. Be gärna Meikael Niemi köra bil från sin gula villa som ligger på en brant mot Torneå älv. Han har en fantastiskt vacker utsikt . Det han ser på andra sidan är Torneå älvs andra strand . När älven låg på finsk mark ........ Hette den Muonio älv. Åter till gränsstationen som är nedlagd . När jag 2003 cyklade en varm sommardag med en granne till mig till Kolari så cyklade vi över den gamla gränsstationen. Gränsen till Finland mellan Sverige och Finland ligger högre upp . Den finns 2018 inte långt från Hätta. Hetta ligger på svenska sidan. Jag staver inte rätt om man går efter hur Mienkielä stavas. Mienkelä talas i gränstrakten av Finland och Sverige. Alla göre det inte. Precis som övriga Norden så har trakterna här uppe fått in inflenser( inte influensa) Influens påverkan från hela värden. Många åker som turister till de här områdena. jag vill samtidigt med att jag får detajerna i min berättelse ifyllda med korrekta namn på orter jag talar om även skicka en hälsning till LARS - GUNNAR FORSBERG lärare I PAJALA , född och uppvuxen i HAPARANDA. Ann H på Glunten i Umeå

    SvaraRadera
  4. Nu har ag några sekunder efter min första kommentar tänkt lite till. Det är ju faktiskt så att dataprogrammet som ger de här bilderna har inget att göra med den ursprungliga berättelse. Den kan vara korrekt och bilderna som illustrierar det har tagits från olika sammanhang norr om Luleå. jag menar olika berättelser som människor skrivit. läser du det här Lars . Gunnar skriv ett brev som skickas med med Post - Nord och berätta hur det är i Pajala januari 2018 Den Handelsträdgård jag sökte efter på nätet kan mycket väl vara Svanö Handelsträdgård i Närheten av nedre Torneå. Jag har köpt mycket mogna och välsmakande svarta vinbär där. Det tycker jag bevisar att det finns mycket driftiga, uthålliga och kunniga människor i Norrbotten och ännu tåligare i Torneå dalen. Där är klimatet också hårt men med alla neddragningar som görs på service och planering av Stor Sjukhus så fär orter som t.ex pajala också svårt att behålla fast personal. I pajala finns en stor fin Hälsocentral.Den är mycket ofta bemannad av läkare från andra länder än Sverige. jag vet eftersom jag har arbetat på Foltandvården i Pajala. Folktandvårdens klinik ligger i samma hus som vårdcentralen. Jag skickar min hälsningtill Pajala Det kan var någrasom kommer ihåg mig eftersom jag hade vuxna och baarn under min tid där. Några jag speciellt kommer ihåg själv är den del medlemmar i Raj Raj Bandet De underhöll en Midsommar i Erkerkki under en Mienkelä Festival. Till den åkte jag med Kerstin Forsberg. .. Den dgen kommer jag ihåg. Gör du Lars - Gunnar eller LG som du kallades 2001 och många år före 2001 och säkert efter . Ann H på Glunten i Umeå

    SvaraRadera
  5. Mörkret ligger över Umeå . Här är det inte långt kvar till Vårdagjämningen. I almenackan är det samma datum i Pajala nämligen tisdag den 20 mars. Dagarna blir då längre än natten. det är så. jag förstår om det inte känns så högre upp i Sverige för rent astrologiskt så är dagarna kortare ju längre upp mot Polcirkeln man åker. Det är spännande att faktiskt så ligger Plcirkeln I Norrbotten Jag har passerat den när jag kört bil till arbetet i Nord . Norge. ISLAND SVERIGE NORGE FINLAND HAR MARKERINGAR OCH FÖR POLCIRKELN. DELigger på samma Breddgrad. Jag berättar mer om det en annan gång för den eller det sammanhang som vill lyssna.

    Det är nog ninte så många som i vår Urbana tid vet hur man markert och utmärkt POLCRKELN på Island. Kan nån berätta som själv rest till Islan. Det är lätt att få fram fakta på nätet. Det går att googla som ni vet. Ann H på 63´4´4´´ NOR

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.