onsdag 25 april 2012

Yuccapalm

Yucca elephantipes 

Trots den nordliga breddgrad där vi har vår trädgård så har jag en strävan efter det som ger en exotisk prägel. (Även om det är lättare att odla växter från fjället här.)
Varma sommardagar så är det våra yuccapalmer som får stå för en del av det exotiska.
Men det är förstås inte bara att bära ut yuccapalmerna en solig dag för att få en känsla av medelhav, nej då skulle de stackars yuccapalmerna brännas svårt av solen och få skador som aldrig skulle gå att reparera.
Kanske någon av er tycker att detta är märkligt med tanke på att yuccapalmer växer på platser där vädret är så mycket varmare, och där solen lyser så mycket intensivare än vad den kan göra här.

För att våra yuccapalmer skall klara omställningen mellan det jämna och varma klimatet inne och det mer ostabila väder som en svensk sommar kan erbjuda, så får de först stå några veckor i vårt växthus.
När sedan de kyliga midsommarnätterna övergår till högsommar så får yuccapalmerna flytta ut.
De första fem dagarna så får de stå helt i skuggan för att sakta vänja sig med solens ultravioletta strålning, där står de även skyddade från vindar och regn.
När de så sakta har blivit vana det solljus som råder utomhus så tål de hur mycket sol som helst.

När sedan högsommarvärmen kommer så är våra yuccapalmer redo att ta plats i trädgården, och de vet hur man tar sin plats, de vassa formerna är något som bryter mot de annars så mjuka former som finns i vår trädgård.




Men nu är det ju inte bara att lämna dem där resten av sommaren, vid kyligt och regnigt väder så måste de bäras in under det skyddande taket igen, och om vädret blir för annorlunda mot det tropiska halvöken-klimat som de trivs bäst med så måste de få flytta tillbaka in till växthuset igen.
Regn tycker de inte alls om, för några år sedan fördärvade jag några stackars yuccapalmer som blev gula och fula av det kyliga och framförallt fuktiga vädret.
Dessa hade jag på prov planterat mitt i rabatterna på var sida om grusgången och de var fantastiska tills det regnade flera dagar, kanske veckor i streck.
Jag flyttade in dem i växthuset på sensommaren när risken för nattfrost blev påtaglig, men de stackars yuccapalmerna var då så gula och fula att de aldrig fick komma in till vårt hus igen.
De blev ett fall för komposten.

Yuccapalmen har sitt ursprung i Mexico och Guatemala, de odlas som krukväxter för de vackra bladens skull.
Den är ingen palm, den är inte ens släkt med palmer, utan vi i Skandinavien har gett växten namnet Yucca-palm för dess likhet med vissa palmer.

Jag har såklart aldrig frågat våra yuccapalmer vad de tycker om det att vistas utomhus i en norrbottensträdgård sommartid, och är lite osäker på om de egentligen tycker om sitt ofrivilliga sommarlov utomhus.
Men själv njuter jag av den exotiska känsla de sprider i trädgården under några av sommarens varmaste dagar.

Åh vad jag längtar till dessa dagar nu när snön ännu ligger djup.



9 kommentarer:

  1. Jag blir så imponerad av alla som bor i norra Sverige och som har sånt tålamod. När vi andra klagar på en kall vår har ni fortfarande snö :-) Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Palmer i norra Sverige! Nu har vi Skåningar inget mer att klaga över :) Tack för Yuccalektionen.

    SvaraRadera
  3. Ja lite sommarvärme och sandaler på nossingarna...suck.. Men jag har sett tre vita fina svanar på ingående idag och fåglarna har ju sällan fel, det blir nog sommar i år också.
    allt gott
    Annso
    Läste om palmer som tål -20 grader!! Det hade jag ingen aning om, att de kan vara så tåliga.

    SvaraRadera
  4. Vilket bra tips.
    Jag har ett stort shabrak som har fått flytta ut i uterummet för den tar sådan plats.
    Jag hade tänkt ställa ut den så att den skulle fysa bort.
    Jag har lite svårt att ta död på levande växter:o)
    Men nu fick jag ju ett tips av dig.
    Nu skall den få stå ute till sommaren.
    Dör den så har den ju fått lite ombyte iallafall.

    Ha det gott
    Vi fick ingen sol idag:o(

    Gunilla

    SvaraRadera
  5. Härligt! Bra att du tar fram det exotiska i norr :)
    Har du provat att odla den härdiga släktingen Yucca filamentosa?

    -Magnus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset, låter intressant, men tror du att Yucca filamentosa klarar en zon 7 vinter bättre än en vanlig Yuccapalm?
      Växtzon 7 är kall.

      Radera
  6. Vilken härlig blogg du har:) Jag tänkte följa men hittar varken twitter eller FB härinne??

    Vill du ha inrednings-inspiration samt delta i en tävling kan du kolla in min blogg:)
    Ha en kanonvecka

    LOVE Maria på inredningsvis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maria, kul att du hittat hit, och tack för de snälla orden.
      Jag har inte FaceBook eller Tvitter för bloggen utan använder denna plats endast för att bli av med lite 'skrivklåda',
      kanske jag får jag tänka om och så småningom lägga in Svanå trädgård på FB också, men just nu har jag fullt upp med att hinna skriva här.
      Skall absolut kolla in din hemsida.

      Radera
  7. Intressant om yucca-palmer. Spännnade mix med det gammeldags, norrländska huset och en exotisk yucca-palm :-)

    /Annika

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.