måndag 3 augusti 2015

Smultron

Fragaria vesca

I vår trädgård finns det gott om smultron.
De finns lite här och där, men de flesta finns i trädgårdslandet.
Där är de numera instängda i en odlingslåda med höga kanter av plåt för att de inte ska skicka utlöpare som invaderar hela området,
Det var precis det som hände med det gamla trädgårdslandet som fanns på samma plats.
För även om smultron är ett av de mer trevliga ogräs man kan ha, så får det ju vara viss måtta med utbredningen  av plantor.


Som ni ser så har smultronen svårt att leva ett städat liv kvar i odlingslådan, de böljar ut över grusgången utanför.

Men jag blir ändå glad när jag ser smultronens framfart, för jag vill gärna ha många smultron i vår trädgård som barnen kan plocka och få äta och spara smaken av smultron bland sina minnen från deras uppväxt här.

Jag själv hade inga smultron att plocka här när jag var barn, varken i trädgården eller i naturen utanför. Kanske det är därför som jag så gärna vill ha frukt och bär här i vår trädgård till våra barn, eftersom jag själv saknade sådan lyx.



Våra smultron kommer från en av de glömda och övergivna trädgårdarna vid Svanåmyren här bredvid vår by, men när jag var barn så kände jag inte till att det fanns plantor där (då hade jag nog hämtat hem en planta redan då).
Där växte de kvar trots att skogen skuggade så, och då för kanske 20 år sedan fick en eller två plantor flytta hem till vår trädgård.
När plantorna fick en ljusare plats att växa på så gav de plötsligt bär, de orkade nog inte ge speciellt många bär i den dunkla skogen.

Nu finns smultronen här, och bidrar till att göra vår egen trädgård till mitt eget smultronställe.

Smultronblom

2 kommentarer:

  1. Klart att trädgården ska vara bästa smultronstället! Jag har dem som marktäckare i lunden liksom över det gamla stenpartiet. De är riktiga överlevare på alla sätt och man kan fundera över vilka barn som fick njuta av bären i de övergivna trädgårdarna eller om det var nån som kanske styrde upp och sparade till söndagsefterrätten.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  2. Goda tankar, det är sånt man minns från sin barndom. I år har vi extra mycket stora, goda, vildsmultron tack vare regnet. Provade att plantera vita smultron en gång men de försvann snabbt.
    Ha det gott!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.