fredag 12 augusti 2011

Knölklocka

Campanula rapunculoides
Blommig Fredag - oskuldsfull.

Den kan se ofarlig ut vid första ögonkastet, kanske rent av vacker, oskuldsfull och lite exotisk för våra breddgrader, men...

Varning! Varning! Varning!

Det här är ett av de värsta ogräs som du kan få in i din rabatt om du inte tänker dig för.

Knölklocka sprider sig effektivt med rötterna i hela rabatten, från dessa rötter växer stora blad upp som täcker och kväver andra perenner.
Tro inte att det är lätt att bli av med växten när den väl fått fäste i din rabatt. Från varje liten rottråd som blir kvar i marken trots effektiva utrotningsförsök, kommer det att bildas en ny planta som snart påbörjar en ny invasion av din rabatt. Bäst trivs knölklocka i lätt, varm och näringsrik jord. Men den överlever i de flesta jordar.

Hur vi fick in knölklocka i vår trädgård kommer jag inte riktigt ihåg, men jag anar att vi i oaktsamhet planterade in växten som vi fått av någon utan att riktigt förstå följderna av detta.
Vår trädgårdsvän Siri som bor i vår by försökte varna oss när hon såg att vi hade knölklocka i rabatten, men tyvärr så lyssnade vi inte på denna varning utan lät den stå kvar.
Den var ju fin, och vad skulle den lilla plantan kunna göra för skada...


Under en period av mer än tio år har vi varje försommar hackat, slitit, grävt och försökt att få bort alla rötter som knölklockan kommit att sprida i rabatten.
Varje år så ser det först ut som om utrensningsförsöket har lyckats, men knölklockan klarar det mesta, och återkommer med full kraft året efteråt igen.
Vad värre är att när jag flyttar ut någon planta från denna rabatt, så följer det automatiskt nu med även en knölklocka i den rotklumpen.
Jag har flyttat ut större delen av de spridda knölklockorna till en plats utanför själva trädgården, där kan de få sprida sig som de själva vill. Men de trivs inte riktigt på den platsen, jorden är för mager där, men det kommer ständigt nya plantor i rabatten där de inte skall vara.
Vad att göra? 
Fortsätta att slita och dra eller bara ge upp alla sådana försök och istället njuta av denna växt när den blommar med sina blå klockor?

Till sist vill jag bara skicka vidare det varningens ord vi fick av vår vän Siri,
-"Plantera aldrig knölklocka närmare trädgården än 100 meter, låt det gärna passera någon asfalterad väg däremellan, då kanske ni slipper problem."


Nej, oskuldsfull är inte knölklockan, även om den kan verka så vid första ögonkastet.

För att läsa om mer äkta oskuldsfullhet i bloggvärlden, spana in hos Hélena med fina bloggen Bland Rosor och Bladlöss.

Hoppas ni har överseende med att jag tog med detta gamla inlägg till Blommig Fredag, men det dök upp i tankarna om och om igen...

7 kommentarer:

  1. Usch och fy!
    Jag hittade knölklocka i vår trädgård när vi flyttade hit. Den växte ihop med en iris men var inte så särskilt stor. Jag tror att jag lyckades få bort alla rötter för i år har jag inte sett till några blad. På min lott som jag hade förr fick jag också med knölklocka med en iris från mina föräldrars trädgård...
    Vad jag har hört så frösår de sig gärna också men det kanske inte stämmer?
    Hur som helst. I trädgården vill jag INTE ha den!!!

    Huvaligen. Kylan får gärna hålla sig borta ett tag till.

    SvaraRadera
  2. Känner igen det där! har visst fått in eländet i mina rabatter också. Vacker vid första anblicken men ack så förrädisk....
    Nu fick jag namn på den olyckan - tack för det ;.)

    SvaraRadera
  3. jag har massor av dom.... fanns här när vi flyttade in. Jag rycker bort dom bara när de kommer upp. Jag har faktiskt inte några problam med dom alls.
    Men jag har aldrig varit med om att de flyttar från ett ställe till ett annat?

    SvaraRadera
  4. Fel, fel, fel hade jag i mitt förra inlägg...de är vidriga! jag blir snart tokig på alla blad från knölklockan som tittar upp överallt... :( VARNING!

    SvaraRadera
  5. Det där känner jag igen, slet mina händer röda för att få bort den när vi bodde i Dalarna.Här har jag ännu inte sett den på min koloni och tur är väl det för då skulle det inte bli bra alls.Lycka till med dlitandet,
    Ha en fin helg
    Meta

    SvaraRadera
  6. Nej den är verkligen inte oskuldsfull! Blev tack och lov varnad av trädgårdsgrannar så jag rycker bort de blommor som sticker upp (tack ock lov inga i rabatterna än). Så kommer jag hem till mina föräldrar och ser att de planterat den på hedersplats i deras rabatt. Blev till att fort ta fram spaden!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.