tisdag 23 augusti 2011

Parasollblad

Astilboides tabularis
Jag tycker om stora växter i trädgården, gärna sådana med stora blad. De utgör en sådan kontrast mot de vilda växterna runt vår trädgård. Växter med stora blad ger vår trädgård en viss grad av exotisk känsla trots att vi bor så pass långt norrut.
Förut fanns det bara rabarber här hos oss som kunde erbjuda detta, (och de är ju knappast exotiska) så när jag såg att de sålde Parasollblad hos Hedströms handelsträdgård i Råbäcken utanför Boden, så köpte jag tre stycken utan att egentligen veta något alls om växten.
Jag hade inga stora förväntningar om hur de skulle övervintra hos oss i Norrbotten då jag inte sett Parasollblad i trädgårdar här förut.

Jag försökte hitta information på nätet för att kunna ge mina nya Parasollblad en växtplats där de skulle trivas. Jag fick läsa att om det blåser på dem så går de av, regn gör att de lägger sig ned och sol gör att de slokar och kanske vissnar.
Vad hade jag köpt för växt? Skulle den vara så svår och omöjlig?
Omöjligt var det däremot att hitta information om växten i den trädgårdslitteratur vi har, så jag planterade de tre plantorna på olika ställen som någorlunda kunde motsvara växtens påstådda krav.

Jag hade som sagt inte så höga förväntningar och blev glatt överaskad när jag såg att alla tre plantor i trädgården övervintrat fint.
Men nu har jag höga förväntningar på mina ännu så länge ganska små plantor.
Jag såg en stor planta Parasollblad i Torneå.
Jag trodde knappt mina ögon när jag såg hur stor och fin den var...

Arboretumparken, Torneå

Inte hade den skadats av regn, vind eller sol. Den blommade fint med gräddvita vippor.
Tänk när våra tre plantor blir så här stora och fina.
Häromdagen flyttade jag fram en av plantorna som stått ganska undanskymd, för en växt som denna behöver ju inte skämmas för sig direkt.
Parasollblad härstammar från Kinas nordöstra del.

2 kommentarer:

  1. Gode billeder.
    Jeg har næsten lige købt en Parasoldblad. Jeg er spændt på, om den kan klare vinteren her hos os, da vores have er meget åben.
    Tak for kigget.

    SvaraRadera
  2. Har precis fått upp ögonen för parasollblad och blir nyfiken på hur det har gått för er? Levde växten upp till förväntningarna?
    Ha det bäst!
    Hélena

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.