tisdag 9 augusti 2011

Åkerbär / Allåkerbär

Rubus articus
Åkerbär är släkt med både Hallon och Hjortron som jag skrivit om förut, alla dessa bär är väldigt goda och just Åkerbär är godast av dem alla. Det är iallafall vad jag tycker.
Smaken är söt som hallonens men mer fyllig, lite starkare så att säga.
Åkerbär är Norrbottens landskapsblomma och fanns förr avbildade på våra mjölkförpackningar, därför var just Åkerbär den första växt som jag lärde mig det latinska namnet på. Rubus arkticus, det sitter än kvar i minnet.

Det växer vilda Åkerbär i vår trädgård men det blir aldrig bär på dessa, troligtvis är det samma ursprung på alla dessa åkerbärsplantor så de kan inte pollinera varandra. De är självsterila.
Det är med Åkerbär som med de flesta äpplen, det måste finnas fler än en sort för att det skall kunna bli bär på plantan. Jag läste att det kan fungera om man planterar in Allåkerbär i sin trädgård, de skall kunna pollineras med de vilda åkerbären.
Det är nu mer än tio år sedan som vi planterade in Allåkerbär i vår trädgård men det har inte märkts av någon förändring bland de vilda bären, det blir ändå inte några bär på dessa. Kanske de är planterade för långt ifrån varandra?

Allåkerbär

Vi fick plantor av Allåkerbär Rubus stellarcticus för många år sedan och gav dessa en egen plats att växa på. Vi hade turen och fick plantor av olika sorter för även Allåkerbär är självsterila.
Efter något år flyttade vi plantorna till en ny plats då vi byggde en liten gäststuga på allåkerbärens gamla plats.
Det växer fortfarande Allåkerbär vid vår gäststuga och den plats där vi tänkt att allåkerbären skulle växa invaderades snart av ogräs så idag växer våra Allåkerbär bredvid den platsen. På en plats de själva valt att sprida sig till.
Det är inte långt från vårt växthus därifrån och redan för några år sedan växte allåkerbären även in i växthusets odlingsbäddar. Även om nu Allåkerbär sprider sig som ogräs så är det ändå ett trevligt ogräs som ger goda bär. 
Rubus stellarcticus
Jag är osäker på Allåkerbärets latinska namn då jag hittar olika namn när jag söker.
Vilket är det rätta?
Allåkerbärens plantor blir mycket högre än de låga vilda åkerbärsplantor som växer här, de vilda blir bara ungefär fem centimeter låga men allåkerbärsplantor kan bli högre än 20 centimeter.
Allåkerbär är en korsning mellan Alaskahallon och Åkerbär.
Många säger att smaken på Allåkerbär inte är lika bra som på de vilda åkerbären, men jag tycker de är väldigt goda båda två.


Allåkerbär i blom.

2 kommentarer:

  1. Beautiful plant and flower and delicious looking fruit. What a nice memory to have of it being the first plant you were able to identify by Latin nomenclature. I presume this is true with most of the children you grew up with. Hope you are enjoying August.

    Michael

    SvaraRadera
  2. Ser nästan ut som hjortron.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.