onsdag 29 augusti 2012

Parkslide och Jätteslide.


Jag vet att några av er blir yra bara av att läsa rubriken till det här inlägget, för ni har kanske fört en hård kamp mot parkslide som aggressivt försökt att sprida sig med rotskott i er trädgård.
Jag vill ändå skriva lite här om mina försök och drömmar om dessa växter.

Jag har alltid beundrat stora växter som liksom är för stora för en vanlig rabatt.
Redan för tio år sedan köpte jag plantor av både Parkslide (Fallopia japonica) och Jätteslide (Fallopia sachalinensis). Jag drömde om att de skulle växa till stora perenna buskage, med stora gröna blad.
Min de ville liksom inte växa med den kraft som jag läst att de skulle göra, mest troligt för att jag planterat dem i för torr jord.
Jag flyttade dem till fuktigare jord, Parkslidet visade åter tecken på att trivas, men mitt Jätteslide som jag haft så stora planer för tynade allt mer för att så förra året bara till sist dö.
Lite snopet då jag läst att dessa sliden skall växa med sådan kraft att de räknas som ogräs av många.
Jätteslide såg jag för första gången i en visningsträdgård utanför Kalix, hela växten gav ett exotiskt intryck, en sådan var jag bara tvungen att skaffa, men som sagt, den ville inte växa i vår trädgård.

 Jätteslide Fallopia sachalinensis ?

Här i vår nordliga trädgård så tycks parkslidet växa rätt beskedligt, inte alls så snabbt som det gör i landets södra delar. Bilden här under visar vårt parkslide som blommade i mitten av augusti, det är bara en meter högt och ger lite lummig grönska i en annars tråkig del av vår trädgård. Bilderna här ovanför visar ett slide jag just upptäckt.

Parkslide Fallopia japonica

För två veckor sedan så gjorde jag en 'upptäcksresa' igen till de gamla öde trädgårdar som finns vid Svanåmyren tre kilometer från vår trädgård.
Helt plötsligt så tornade en stor slideväxt fram där i en av de glömda trädgårdarna.
Jämfört med vårt lilla och låga parkslide så är slidet vid Svanåmyren gigantiskt.
Kan det vara Jätteslide, eller är detta ändå Parkslide? Jag har inte ännu lärt mig skilja dem åt.

Parkslidet här hemma har nu blommat över, men denna stora planta blommar ännu i skogsgläntan vid Svanåmyren. Kanske det är av en annan sort än det parkslide som vi har hemma i vår trädgård?.

Wow!

Min kompis Mattias som följde med på denna vandring tyckte nog att jag var väl så entusiastisk, men jag hade inte räknat med att finna en sådan växt där ute i skogen.
Sedan länge är hus och ladugård rivna på denna tomt, och det var här som den gamla brunnen fylldes med jord som innehöll flera hundra plantor av Stormhatt. (Har berättat om det tidigare i inlägget om Stormhatt.)

Det är ännu glest på den forna stormhatts-ängen, men några plantor blev kvar där.
Vilken tur att detta stora slide blev kvar. Hur är det möjligt att jag missat denna planta förut?


Bladen är enorma jämfört med de inhemska växter som finns här i Norrbotten.
Att sådana växter som denna har sitt ursprung i trakterna av Japan gör den än mer exotisk i mina ögon.

Jag var förstås upprymd av lycka och kunde knappt lugna ner mig förrän vi hämtat hem en liten del av detta stora buskage till vår trädgård. För att alls ha möjlighet att frakta hem växten till vår trädgård, så var vi tvungen att lasta den på släpvagn. Mattias har stort tålamod...

Jag var som sagt upprymd då jag kom hem med denna om möjliga planta av Jätteslide, men min fru frågade bara lugnt om jag verkligen tyckte att den var så snygg...
Jag tittade förundrat på henne, hur kan man inte gilla denna stora växt?
Den fick så en plats i utkanten av vår trädgård, jag drömmer redan om att sitta där i skuggan av de stora bladen. Men just nu så regnar det, till lycka för det stora slidet.
Sådana stora växter kan vara lite känsliga att flytta på, men ännu mår denna planta toppen.
Jag hoppas så att den vill växa här i vår trädgård. Kanske ett stort slide från Svanåmyren kan trivas bättre här än ett från en butik.


Här kommer två till bilder för att visa att dessa plantor mest troligt ändå är helt olika.
Det är inte bara höjden som skiljer vårt nya slide från det gamla parkslidet.
Så här reagerade de två slideväxterna på frost:


Det nya förmodade jätteslidet slokar totalt efter nattens frost, men vårt gamla Parkslide fick vackra höstfärger istället.
Nog är detta två olika slideväxter...


22 kommentarer:

  1. Uj, uj, uj! Parkslide...detta gissel! Vår är utan överdrift cirka 2.50-3.00 hög. Når nästan upp till andra våningen. Rötterna spränger sig fram genom stenmuren. Likt monster! När vi fick in sliden i trädgården var jag lika glad som du. Tyckte den var så läcker. Nu... mindre lycklig :-) Visst är den häftig men som sagt, den är aggressiv där den trivs. Ska fota och göra ett inlägg någon dag så du får se hur den ser ut, om du vill alltså :-)
    Ha det bäst med din slide!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Visst är det så där underbart att hitta en växt man ej väntat sig. Att få bli så där lycklig för parkslide. Känner inte till växten själv så roligt att få läsa lite om den. Ha en fin kväll/Gela

    SvaraRadera
  3. Man kan ju inte annat än bli glad och lycklig för din skull när man läser ditt inlägg. Det som är värsta ogräset här nere i södra Sverige är ju mer beskedligt där hos er så jag tror knappast att du får ett litet hel -e med din "skogsplanta". Lycka till med din djungelväxt!

    SvaraRadera
  4. Hejsan Hans!
    Känner så väl igen känslan då man hittar en växt man gärna vill ha i sin trädgård. Håller tummarna för att den nu ska överleva och trivas i er trädgård. Håller även tummarna för att den inte ska bli för invasiv :=)

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Härligt!!!Hoppas den växer till sig och blir din djungel.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  6. Hej Hans!
    Vad kul att det finns fler (än mig själv) som gilllar dessa
    växter, och vad kul att även du har lyckats ta död på en Fallopia.;) Jag har även lyckats med det. Men jag planterade min där det var för fuktigt!
    Som tur är så verkar dom vara lagom invasiva uppe hos dig.
    Här nere så kan dom bli riktigt utbredda efter ett tag.
    Men jag skall ändå göra ett försök till med Fallopia sachalinensis på en del av tomten där djungeln kan bre ut sig.

    Magnus

    SvaraRadera
  7. Vilken härlig växt den kommer nog att trivas förträffligt hos er.

    Ha det gott

    SvaraRadera
  8. Hej Hans!
    Härlig läsning skulle jag vilja säga! Själv har jag ingen erfarenhet av dessa men har sett någon eller kanske båda i verkligheten och jag kan bara hålla med om att parkslide är en vacker växt. Hoppas att den nya plantan uppför sig så som du vill! Själv skulle jag kunna tänka mig att ha en sådan i en stor kruka som man slipper att släpa till källaren på vintern./Anja

    SvaraRadera
  9. Du kommer att ångra dig.
    Detta är ett förbaskat gissel som förstör både trädgårdar, vägar och husgrunder mm. Borde förbjudas som i vissa delar av England. Hoppas du INTE tagit ett skott, och att det INTE tagit sig om du ändå gjort det. Kan till och med sänka värdet på din tomt och ditt hus! Kan ta MÅNGA år att utrota om man ens lyckas, och då genom idogt grävande och brännande av rätter, jord och rotdelar.
    Hjälper inte att den är "vacker", det är djävulen i förklädnad!!!

    U have been warned...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för omtanken, men denna växt har det svårt i vår trädgård.
      Den stora plantan dog under vintern, men en liten del som jag planterade i kanten mot skogen har klarat sig.
      Jag kommer nog inte plantera in någon ny i närheten av vare sig hus eller andra rabatter, men jag tycker fortfarande att de är fina, så jag kan komma att göra ett nytt försök någon annan gång.
      Men de trivs inte så bra.
      Kanske är vår växtzon ett helvete för denna "djävul".

      Ha det gott!

      Radera
  10. hej, undrar hur det gick med din parkslide? Själv håller jag förtvivlat på och försöker få bort växten från min tomt. Visst, den är helt vacker och lite exotisk när den växer, men ve och fasa om du försöker få bort den. Näst intill omöjligt, själv har jag ännu inte lyckats.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, både parksliden och jättesliden har överlevt och börjat att växa. Det kanske är tur att jag satt dessa i utkanten av trädgården, där har de plats att växa ifred.

      Hoppas att du lyckas få bort otyget, jag gissar att parksliden sitter kvar som knölklocka och kirskål kan göra.

      Radera
  11. Hej Hans, och hur går det nu? Ångrar du att du planterade dem eller är du fortfarande lycklig? Undrar nyfiken Amanda

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är ännu harmlösa vid trädgårdens utkant, och jag tycker ännu att de är fina. Jag gillar stora växter med stora blad, men jag skulle aldrig plantera sådan slide så de går in i en rabatt där de säkerligen skulle ta över.
      Ha det gott!

      Radera
  12. Gräv bort den medan du kan. Förr eller senare kan den titta upp genom parketten. Även om den är planterad lååångt från huset. Jag vill ju inte vara dryg, men det borde vara kriminellt att plantera parkslide...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för varningen, jag går ut och börjar gräva upp den direkt.
      /Hans

      Radera
  13. Som vi försökt ta bort denna växt. Med grävning, täckning och försökt bränna med el.. nu har vi inte sett till den på 2 år, men jag är rädd för att de när som helst kan titta upp igen... Jovisst, jag tyckte också de var fina och ville ha dem som avskärmning mot grannens dammiga väg. Men tusen gånger hellre hade jag haft dammet om jag vetat vad jag vet idag. Håller med en här ovanför, djävulen i förklädnad

    SvaraRadera
  14. Herregud. Går det fortfarande att köpa parkslide? Hus med parkslide intill är osäljbara i England. Jag skulle aldrig köpa hus med parkslide intill.

    Kapar man den skjuter de rötter flera meter ner i jorden. Du måste bränna alla rötter och jorden ska tas omhand som farligt avfall. Hoppas du inte spred den vidare genom att dumpa jord och rötter på fel ställe. Du måste gräva flera meter ner och runt.

    Hoppas du lyckats utrota din parkslideodling och inte spridit den. Minsta rotbit kan skapa ett nytt bestånd.

    SvaraRadera
  15. Jag har bara sett ett enda exemplar som står undangömt av vad jag tror är jätteslide. Allt som beskrivs är parkslide av olika typer. Jag planterade en vanlig parkslide, hanplanta på mitt sommarställe på Orust. Den bildade vad jag tror är honplantor med låga glest kommande plantor på drygt en halv meter och utan blomning. Liknande slide har jag bara sett i min mormors trädgård och hon gjorde likadant. Hur de olika plantorna kan skilja sig så åt är märkligt. På ett svårdefinierat ställe på Orust står det enda riktiga exemplaret av vad jag tror är jätteslide. Plantorna står glest med en halv till en meter mellan varje stjälk, är ca 4 meter höga med fiolfikusliknande jättestora blad som utgår ett från stammen med ca 40 cm mellan varje blad på höjden. Plantorna ger ett helt annat glest luftigt intryck och är gracila och vackra där de står under höga träd i lä. Denna växt är helt skild i utseende från parkslide och en helt annan art än de jag hittat på nätet och helt skild från de plantor som beskrivs som jätteslide. Har nån annan sett denna arr ich har någon sett förvandlingen av avsatta stora hanplantor av jätteslide till icke blommande låga glesbevuxna plantor?

    SvaraRadera
  16. Parkslide omfattas idag inte av den lagstiftning som rör invasiva främmande arter (EU-förordning nr (1143/2014)) men eftersom den är mycket invasiv rekommenderar Naturvårdsverket att man avstår från att plantera den och försöker förhindra att den sprider sig om man har den på sin mark.

    Parkslide utvärderas för att eventuellt tas upp på en nationell förteckning över invasiva främmande arter som kommer att omfattas av olika förbud.

    Från naturvårdsverket: https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Vaxter-och-djur/Frammande-arter/Invasiva-frammande-arter/Arter-som-inte-ar-EU-reglerade/Parkslide/

    Tänk på att det är extremt noga att inget avfall från parkslide hamnar i naturen. Det ska lämnas in som farligt avfall, kolla i respektive kommun. Det är inte okej att ni odlar den för nöjes skull när spridning sker så lätt till andra. Se det som att gå ut och hosta bland folk i "dessa tider" (Covid). Det är lika smittsamt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Caroline.

      Bor du i växtzon 7?
      Vet du något om hur det är att odla växter i en sådan kall växtzon?


      Parksliden är borta sedan länge.
      Simma lugnt.
      Kram.

      Radera
  17. Hej Hans, Jag gillade vårt bestånd av Jätteslide. De var så vackra och stod bra placerade inklämda mellan ett skjul och en mur. Min man har nästan har lyckats minska växtkraften till min sorg. I Zon 4 lerjord växer den mycket bra. Hans metod har varit att låta ogräs och ormbunkar ta över och envist fortsätta dra. Efter några år; 50 skott förra året och 15 klenare skott hittills i år. Maken är uppväxt ett stenkast från odlingsgränsen. Tack för lustfylld läsning om en vild och vacker växt. (Jättesliden).

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.