söndag 28 augusti 2011

Chirita

Chirita 'Kazu'
Det här är en krukväxt som härstammar från bergen i Asiens varmare delar.
Släktet Chirita har i stort sett samma krav som Sainpaulia, de vill torka upp något mellan vattningarna och de är lätta att föröka med bladsticklingar. Chirita blommar under sommarhalvåret med blommor som mer påminner om Streptocarpus än Saintpaulia, och vi upplever att Chirita är den växt av dessa som är lättast att lyckas med som krukväxt. Våra chiritaplantor har vi i ett fönster mot norr.

Chirita 'Aiko'
Två av de plantor vi har såg jag på en marknad som just rotade sticklingar. Bladens form lockade mig att köpa de två chirita plantor som fanns till salu då. Bladen ser ut som ett mellanting av saintpaulians- och streptocarpus blad.
Jag frågade lite om Chirita när jag köpte dessa men fick bara veta att de var lite ovanligare samlarväxter.
Det finns många olika sorter av Chirita, vi har tre av dessa.
Med tanke på att just de sorter jag visar här är så lätta att sköta så är det konstigt att de inte är vanligare i butikerna.

Chirita 'Tamiana'

Chirita 'Tamiana' som jag visar här ovan köpte jag i en Ica butik för två år sedan. När jag köpte den så var hela plantan full av blommor men sedan dess har den blommat sparsammare. Jag blev glad när jag såg att chiritan hittat ut till butikshyllorna men sedan dess har jag bara sett dessa krukväxter vid något enstaka tillfälle, och då är det just Chirita 'Tamiana' som funnits där.
Hur kan de komma sig att de inte är lika intressanta att odla kommersiellt som Saintpaulia och Kornettblomman, Streptocarpus?
Jag tycker att de är så fina.

Chirita 'Kazu' har långsmalare blad än de övriga.

1 kommentar:

  1. Länge sen jag var in hos dig ser jag:) härlig sten de målade till dig.
    Ha det gott!!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.