fredag 26 augusti 2011

Ny krönika.


Idag kommer nummer 4 av tidskriften Trädgård Norr.
Jag upptäckte denna tidskrift för första gången av en slump när jag passerade en butik i entréhallen vid Universitetssjukhuset i Umeå för två år sedan.
Jag blev så glad då jag såg att det fanns en liten trädgårdstidning för oss som odlar i landets kallare växtzoner, och jag blev prenumerant direkt.
Hur skulle jag då anat att jag nu skulle få skriva krönika i den tidskriften om sådant som upptar en stor del av mitt intresse, nämligen  trädgård och växter.
Att för andra gången fått skriva en krönika är något jag är tacksam över, det är kul.
Hoppas andra tycker det med.

Denna gång funderar jag lite över hösten, en årstid jag tycker är tung för nu närmar vi oss den tid som är den stora pausen i vår trädgårds teaterakt - vintern.
Om vintern tycker jag inte, men än är det ju fortfarande höst och vi har inte haft någon svår nattfrost än. Jag roar mig ibland ännu med att fylla våra rabatter med fådda och köpta växter.
För hösten innebär ju inte bara tunga och deppiga dagar, butikerna fylls med höstlök som frestar en trädgårdstok som jag själv. Det är tur att de flesta rabatterna är fyllda till bredden av växter, annars hade jag nog köpt ännu mera än vad jag nu gör.
Jag jobbar granne med en handelsträdgård som nu börjat sälja perenner, buskar och träd med 30% rabatt. Snart säljer de ut det som finns kvar för halva priset.
Jag har så svårt att låta bli att köpa något nytt i lignosväg när det säljs billigare än vanligt.
(Lignoser = växter med vedämne)

Det nya numret av Trädgård Norr som kommer idag innehåller förutom mitt kåserande även sådant som är till nytta med tips på härdiga växter att plantera.
Här kan man läsa om ormbunkar och vårlökar, torktåliga perenner, få tips om hur man fixar snygga planteringar, läsa om olika sorters björkar och få läsa ett reportage från en fin trädgård i Umeå.
Hela tidskriften är dessutom fylld av vackra bilder.
Om även du skulle bli sugen att prenumerera eller bara önska köpa provnummer så har jag länkat till Tidskriften Trädgård Norr i spalten nere till höger, så du kan kontakta dem själv.

Idag börjar dessutom Skördefest och miljödagar i Boden. Jag skall försöka hinna med ett snabbt besök där efter jobbet om några timmar. Förra året fyndade jag ett härdigt Buskkörsbär, Lettisk låg. Den sorten hade jag länge sökt. Skördemarknaden vid kyrkan i Boden börjar som sagt idag och pågår hela helgen.
Kanske vi syns där senare idag?
Ha en bra dag.

Här under är krönikan:

Höstens lidande och frestelser.

Min fru brukar säga att hösten är en sådan härlig tid på året men själv känner jag inte så.
För mig kommer hösten som ett abrupt slut på en tid av tillväxt och liv.
Hösten kommer snabbt till den nordliga breddgrad där vår trädgård finns och nattfrosten slår så skoningslöst till, oftast redan i andra halvan av augusti månad.
Något enstaka år väntar nattfrosten till september. I mitten av den månaden har löven fallit från de naturligt växande träden här och den grå och tråkiga hösten tar vid.
Jag deppar vid blotta tanken på det.

I visan Årstiderna lyder en av verserna;
”Juli, augusti och september härlig sommar är det då, men oktober och november och december äro grå.”
Hos mig i norrbottens kalla del är skillnaden mellan juli och september som natt och dag i trädgården. Någon ljuvlig sommar är svår att se i september då löven redan fallit, visan nämner vidare årets tre sista månader som grå. Hos mig i Brännberg är de oftast vita då snön nästan varje år kommer redan i oktober.
Vår höst i norr är mycket olik den i landets södra delar men försäljningen av vårblommande höstlök startar samtidigt i hela landet.
Det är väl lite märkligt. Jag skulle önska att höstlökar gick att köpa i våra butiker redan i mitten av augusti här längst i norr, då många lökar behöver en tid av varmt väder för att hinna få rötter innan kylan kommer.

Kungsängsliljan – Fritillaria meleagris tillhör de lökar som måste planteras tidigt om hösten så den kan etablera sig innan kylan slår till på allvar, de är betydligt känsligare att förvaras inomhus än andra lökar. Redan efter två veckor i den varma butiken har dessa lökar som regel torkat ihjäl.
Jag köper lökar av kungsängsliljor direkt jag ser att de kommit till butiken och försöker att plantera dem så snabbt som möjligt
Vissa år planterar jag några lökar av Kungsängslilja i krukor för att ha som gå-bort-presenter våren efteråt, som regel lyckas detta väldigt bra men vissa år vill de inte alls.
Kanske de redan hade torkat i butiken då? Det kan vara svårt att se på lökarna i förpackningen..
Kungsängsliljan, denna gracila lilla växt som snällt kommer tillbaka år för år i vår trädgård, förutsatt att den planteras i jord som inte blir snustorr mitt i sommaren, för då torkar de ihjäl. I vår trädgård har vi kungsängsliljor, påskliljor och Krokus som blommat i mer än 15 år, det har aldrig hänt med någon Tulpan..
De tulpanlökar jag har provat med här (och det är många) blommar i bästa fall bara året efter jag planterat lökarna.
Om alla de lökar jag planterat här i vår trädgård plötsligt skulle vakna till liv (men det är omöjligt) och blomma samtidigt varje vår så skulle vår trädgård likna en vacker park i Holland just då.
Jag har nu börjat betrakta tulpaner som ettåriga sommarblommor i vår trädgård, men ändå köper jag tulpanlök varje höst. Hur skulle jag kunna låta bli? Jag älskar tulpaner.

Jag bor på en plats i vårt land där det inte naturligt växer några vilda vårblommor. Här är jag uppvuxen och kommer ihåg att jag förundrades när jag för första gången såg riktiga vitsippor blomma vid en herrgård några mil hemifrån. Före det hade jag bara sett vitsippor av plast som några släktingar hade i en vas i hallen. När jag som vuxen såg de vita mattor av blommande vitsippor i skogar i landets södra delar, samt andra vårblommor som finns där så började jag samla på just vårblommande växter för att plantera hemma.
Jag fick även en släng av lökmani när jag upptäckte det utbud av vårblommande höstlök som redan då fanns i butikerna. Jag ville ha allt!
Det har gått många år sedan dess men även i år så kommer jag med stor sannolikhet att ha svårt för att motstå frestelsen att köpa hem flera förpackningar av höstlök, trots att det i rabatterna nu råder någon form av manhattansyndrom. Det är trångt och finns inte mycket plats för något nytt. Ändå köper jag mera, finns det hjälp att få?
Dessutom är hösten en tid då växter kan säljas billigt vid många handelsträdgårdar, kanske rent av till halva priset. Fler frestelser, som kommer att resultera i fler växter till vår trädgård. Om några år finns risk för att vår trädgård mest liknar en skog, för förvånansvärt många sorter av träd och buskar klarar att planteras sent om hösten, även i min nordliga växtzon.
Jag bor i byn Brännberg tre mil från Boden, här börjar växtzon 7.

Vad vore hösten utan tankar på vårblommor, hur skulle jag kunna uthärda en tid då naturen och trädgården går i vila eller dör om inte tankar på det nya skulle finnas.

Ha en bra höst alla ni, det blir snart vår igen.

1 kommentar:

  1. Hejsan Hans!
    Väntar med spänning idag på att tidningen även kommer i min brevlåda.
    Då jag träffade Marie i sommras var vi väldigt överens om att du är helt perfekt som krönikör.
    Du är jätteduktig på att utrycka dig i skrift, du 'målar' med orden.
    Härligt med skördemarknad, själv ska jag på IKEA Sen ska det plockas lite fler stenar på vägen hem ;=)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.