onsdag 23 oktober 2013

Narrhuva

Kohleria ×gigantea


Vi har en Narrhuva som blommar nu, den borde kanske ha börjat fundera på att gå i vintervila, men istället började den att blomma för en månad sedan och blommar ännu.

Men vintern är ju lång, den hinner nog få den vila den behöver för att orka blomma även nästa år också.


Denna krukväxt är ny för oss då vi köpte den på en marknad i somras, men för att lära mer om den så sökte jag information och upptäckte då denna sida:



Jag läste att man ska låta rötterna vila torrt en period efter att växten vissnat ned, sedan planteras de åter i blomjord när våren är här. Det låter lite för avancerat för mig, hur ska jag lyckas hålla rötterna vid liv om de plockas upp från krukan?

Det är inte alla sorter som kräver vintervila, vissa sorter står gröna året om som en vanlig krukväxt.
Jag hoppas att våran är en sådan...


1 kommentar:

  1. Hej Hans!
    Så roliga växter det finns. Denna har jag hört talas om men har inte haft någon själv! Håller tummarna att det går bra!/Anja

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.