torsdag 7 april 2011

Upp ur källarens mörker.


För någon dag sedan så fick äntligen våra fuchsior komma upp från vintervilan i potatiskällaren. Vi brukar ta fram dem i början eller i mitten av mars månad men i år har inte riktigt tiden funnits som förut. De vita och bleka små bladen som börjat visa sig redan nere i källarens svala mörker blev snabbt gröna när de fick ljus.
Som vanligt står de i ett fönster mot norr för att inte chocken mellan livet i källaren och livet i torr inomhusmiljö skall bli för stor. Jag fuktar lätt på grenarna ibland för att väcka dem till liv.

Jag vet att man egentligen inte skall behandla sina fuchsior på detta sätt, de borde få en svalare placering nu men detta är det vi har att erbjuda dem den närmaste månaden innan de får flytta in i växthuset i väntan på att sommarens järnnätter passerat, då vi kan placera ut våra fuchsior i trädgården. Jag törs inte flytta ut dem till växthuset förrän i mitten av maj månad då jag är rädd att de skadas av kyliga nätter före det. Jag är alltid orolig att det skall bli för kallt i växthuset om nätterna för växter som kommer från inomhusmiljö direkt till växthuset
Så här har vi gjort med våra fuchsior de senaste 17 åren och förvånansvärt många överlever ändå från år till år.

De är inte direkt vackra att se på nu men det är något med de grova grenarna som jag gillar. De ser ut som små vindpinade fjällväxter i väntan på att de skall grönska.
Men sedan upphör likheterna, mentalt sett så skiljer sig Fuchsia ljusår från vindpinade fjällväxter. 
Fuchsia tål ingen frost alls.

Hopp om liv?

Nu är våra fuchsior mest likt riskasar...
Det återstår att se om alla fuchsior har klarat vintervilan med livet i behåll...

Ikväll blir det årsmöte för Bodens Trädgårdssällskap, jag gick med som medlem förra året sedan en granne frågat och tipsat om detta i flera år.
Ikväll kommer Lena Israelsson till stan, hon fick nyligen utmärkelsen Årets trädgårdsbok 2010 för sin bok Grönsaksodling - Enkelt, ekologiskt och gott.

Att odla grönsaker har inte riktigt varit det som intresserat mig mest de senaste åren, vårt trädgårdsland har de senaste åren oftast innehållit blomster och ogräs av olika slag. ( men ni skulle se trädgårdslandet hos min närmaste granne "Trädgårdsmästarn". O la la, det kanske jag kan visa här någon annan gång? )  Jag skall försöka ta mig tid att vara med på kvällens möte, jag tror att det blir bra.
Har du tid och bor i närheten så kanske vi syns där ikväll.

http://www.bodenstradgardssallskap.se/

http://www.tradgardsriket.se/index.php

3 kommentarer:

  1. Det mötet skulle jag gärna vilja vara med på, som du kanske vet är jag ivrig köksväxtodlare och har givetvis hennes bok!
    Om fuchsia vet jag inget, men jag känner Sveriges fuschsiaexpert som kallar sig Kenneth på Söder och som ofta deltar i Allt om Trädgårds trädgårdsforum. Där kan du läsa om hur han sköter sina fuchsior.
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  2. Om fuchsia kan jag inget, jag har aldrig varit intresserad av att ta in och ut växter. Jo, en gång kanske jag gjorde det men jag är super dålig på vinterförvaring...allt dör:)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  3. Hej Laila, efter att ha lyssnat på Lena Israelsson om hennes grönsaksodling så är jag nu inspirerad att testa det. Jag har annars levt efter måttot att det som finns att köpa på ICA inte är mödan värt att odla själv, och så har jag satsat mer på blommor och träd istället.
    Kenneth på Söder har bidragit med många fina tips till vår fuchsia odling via det trädgårdsforumet, men vi har inte riktigt förutsättningar att göra som han säger.
    Men det går ganska bra ändå.

    Hej Berit, att försöka övervintra Fuchsia utan en sval och fuktig potatiskällare är svårt, då skulle jag också ge upp.
    Enklare är det med perenner och träd, de klarar sig oftast bra utomhus, och man slipper det mödosamma arbetet att släpa runt stora och tunga krukor.

    Trevlig Helg!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.