måndag 18 april 2011

Snön är borta !


Vårteckensutmaning nr.8

Snön är borta !
 Det är helt underbart, snöeländet har nästan helt försvunnit de senaste dagarna.
Jämför gärna med bilder från förra veckan här under, då låg fortfarande flera decimeter snö kvar.


Det går åter att utan problem gå runt i trädgården och se om det finns några livstecken,
Det blommar inte ännu men nu är inte vårens första blomma långt borta.



I knopp står den Ungerska blåsippan eller rättare sagt vad som återstår av den stora tuva som funnits här. Nu har ynka tre knoppar vågat upp efter sorkarnas härjningar denna vinter.
Jag antar att man får vara glad åt det lilla, ska man bita ihop eller bryta ihop efter att alla gnagskador på perenner och träd visar sig. Jag orkar inte skriva om detta elände ikväll när jag försöker trösta mig med snöns tillbakadragande.



I knopp står även den Julros jag planterade i en kulle med kalkblandat grus. Jag gissade och hoppades att min specialplantering av den på dessa breddgrader dåligt härdiga julrosen skulle ge bra resultat. Den har klarat sig bättre från sorkangrepp då den varit skyddad av granris förut i vinter, men som ni ser på bladet längst till höger så har de smakat även på dessa gröna blad. Hoppas de var giftiga och smakade illa.

Hitta fler vårtecken, klicka på länken nedan;









4 kommentarer:

  1. Det är tydligen ett riktigt sorkår i hela landet. Även här har de bökat, dock bara utanför inhängnaden än så länge.

    Visst är det skönt att snön är borta! Snart blommar även din trädgård!

    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  2. Hos mig har de bitit av kaprifolen, den hade äntligen börjat klättra upp för spaljen.
    Attans. Men det är svårt att utrota dom för vårt sommarställe där vi har trädgården är en skogstomt så de bara finns där.
    Haren ställer till större skador den biter av klätterrosorna och äter på buskarna som den kommer åt fast vi har nät runt. Snödjupet är ju ett problem haren ställer sig upp och når över nätningen.

    Men nu gäller det att njuta av den bästa tiden på året. Och det har utlovats riktigt fint väder framöver.


    Ha det gott. Glad Påsk
    Gunilla

    SvaraRadera
  3. Jag hittade sorkgångar invid några vinbärsbuskar, på ett ställe där jag aldrig sett sorkgångar förut. Så det tycks verkligen ha varit ett specialsorkår, kanske på grund av den skyddande snön.

    Men visst är det härligt när det nu äntligen är snöfritt!

    SvaraRadera
  4. Grattis till att du äntligen få vinka adjö till snöeländet! Men jag känner verkligen med dig och förstår precis hur du känner det när du ser sorkens framfart...likadant här:(
    Må så gott, glöm skadorna som den svåra vintern orsakat och njut av våren!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.