fredag 9 mars 2012

Vippslide

Aconogonon divaricatum ?

Det råder viss förvirring när det gäller namnsättning av denna växt, jag kallar den för Vippslide Aconogonon divaricatum men det behöver ju inte vara det rätta för det.
I mitt sökande bland trädgårdslitterattur stöter jag även på namn som Alpslide, Aconogonon alpinum, Honungsspirea, Finnslide och Bergsknäa, men den sista av dessa är en liknande men helt annan växt här i vår trädgård.
Vippslidet har likheter med Finnslide Aonogonon x fennicum, kanske det är samma växt? Även det vetenskapliga namnet Polygonum cinerum hittar jag i mitt sökande efter information om Vippslide.

Här i byn där jag bor är denna stora perenn vanligt förekommande och sprider sig i form av gåvor mellan olika trädgårdar, därför blir namnsättningen extra besvärlig, då ingen har riktig koll på växtens namn.
Mitt hopp står till Er, kära läsare av denna blogg. Kanske någon av Er kan hjälpa till i den trassliga namn-förvirringen av detta slide.

Vippslide blir här ungefär meterhög och kräver stor plats, en perenn som passar som solitär eller som bakgrund till lägre perenner. Vippslidet sprider sig sakta med rotskott, men den är inget hot mot övriga växter i rabatten då den sprider sig så långsamt. Däremot är växten känslig för hård vind eller slagregn och lägger sig då ned till sina lägre grannars förtret. De av våra som står lite vindskyddat klarar oväder bättre än den som står mera fritt.
Vippslide trivs bra i de flesta jordar och här i vårt kalla klimat har övervintringen aldrig varit något problem. Här växer de vid norrväggen där tjälen ligger kvar länge om våren, men de trivs lika bra där som mot söderväggen.
Att vi har dem på flera ställen beror till viss del på att jag försökte flytta bort dem från platsen vid norrväggen för 10 år sedan, men någon rotbit blev kvar och nu har vi även en stor planta där.
Vippslide förökas genom delning.

Troligtvis så härstammar denna växt från bergsområden i Centralasien.


10 kommentarer:

  1. Dette er en fantastisk flott staude!

    Flott innlegg!

    Ønsker deg en fin fredag.

    SvaraRadera
  2. Vi har alltid bara kallat den för knäa. Något annat namn har jag faktiskt inte hört. (Jag kommer från en liten by utanför Piteå)

    SvaraRadera
  3. dessa växter är ett gytter minst sagt om du har Maria Sandströms bok "Trädgård i kallt klimat" finns lite skrivet om dessa.Men fin är de och ståtliga.
    Ha en alldeles underbar helg!!

    SvaraRadera
  4. Jag har inte denna växt så jag kan inte ge dig något svar.
    Men den ser ut att vara riktigt dekorativ.
    Jag skall titta i boken som Berit rekommenderar.

    Ha en riktigt fin helg
    Här blåser det rejält,plusgrader och grått.

    Gunilla

    SvaraRadera
  5. Alltid intressant att ta del av dina växtbeskrivningar! Har tyvärr ingen aning om vad det är för växt men snygg är den! Skulle passa bra i vår jätteträdgård!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  6. I mina trakter kallas den också Vippslide,finns en annan sort också som inte har så tätt med blommor och inte så stark doft.

    Hälsningar från Österbotten !

    SvaraRadera
  7. Bor i nordvästra hörnet av Härjedalen och här växer den också och jag har kommit fram till att det är Vippslide.En vacker växt, ståtlig, men behöver stöttning.
    Tack för en trevlig blogg.

    SvaraRadera
  8. Hej! Har en sådan växt i min trädgård i Hälsingland. Vi hade flera där jag växte upp i Ångermanland. Vi har alltid kallat den Silverregn. Den blommar oftast tidigt i juli och sprider en söt, ganska stark honungsdoft från sina skira vippor. Min bredde ut sig och blev väl stor så när jag flyttade den upptäckte jag vilka enorma rötter den fått - rödaktiga. Den växte i kraftig lerjord och trivdes med det. Lätt att flytta och få att trivas i stort sett var som helst. Känner inte igen råden om Vippslide med lucker jord. Hoppas fler hört namnet Silverregn eller börjar använda det. /Silvertant

    SvaraRadera
  9. Vi har fått en sådan som gåva till vår trädgård ( i Östergötland) från svärmor( Eskilstuna) , som härstammar från min mans mormors trädgård i södra Dalarna, som i sin tur, tror jag, emigrerade med dem från Finland, möjligen Karelen ( där de härstammar från). Min man och hans mor har iaf en särskild relation och vurm för denna växt, och den är verkligen livskraftig och vacker både som maffig solitär och lite i bakgrunden.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.