måndag 25 april 2011

Små och stora stenar i vår trädgård.

I trädgården råder just nu väntans tider. Snön som försvann för en dryg vecka sedan är inte saknad av mig. Jag väntar och längtar däremot efter att växterna skall komma igång och visa livstecken, några har börjat men långtifrån alla har vaknat ur vinterdvalan ännu. Vi har fortfarande frost på nätterna med temperaturer
ned till -4ºc.
Därför har inte mycket börjat växa ännu.
Idag visar jag istället några av de olika stenar vi släpat hem under åren som varit.


Stenar med runda former får ibland följa hem till vår trädgård.


Hundstenen har jag berättat om förut.

En randig platt sten från havet utanför Piteå värmer nu istället en av våra rabatter.


Många av trädgårdens stenar är förknippade med minnen. Denna sten hittade jag i ett ödehus som snart inte finns. Någon hade krossat fönstren där och denna sten låg inne i ett av rummen.
Kanske stenen varit en prydnad i den trädgården förut.

Ibland har mossor och lavar dekorerat stenarna.

Men det råder ingen brist på sten här.

Trädgårdens östra hörn ansluter till ett stenröse som blivit när de rensade åkern vid vårt hus från sten, när den bröts ur skogen på 1800-talet.

Här kanske man skulle kunna plantera något...


3 kommentarer:

  1. Hi! Sometimes, I wish I had the help from the snow to bring me some more big stones... but I prefer the sun! Great collection you have. Best wishes

    SvaraRadera
  2. Stenar tilför en massa i trädgården, gillar när dom fått mossa som prydnad på sig.
    Ser att du också drabbats av gnagare! svårt att skydda växterna när det kommer så mycket snö som gör att dom får fritt tillträde under snön.
    Hälsningar
    Mariana

    SvaraRadera
  3. Jag är imponerad av stenarna i er trädgård, och av hur du tar fram dem och gör dem synliga! Härliga individer!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.