lördag 16 april 2011

Växthuset har startat för säsongen.


Ett säkert vårtecken här hos oss är när växthuset kan startas för säsongen.
Nu är det gjort.
För att isolera bättre mot kyla så fäster jag fiberduk inne i växthuset, det blir likt ett tält därinne. Fiberduken bildar en isolerande luftspalt som kanske får värmen från elementet att stanna kvar bättre under iskalla nätter. Helt säker är jag inte, men det verkar så.
För att inte värmen skall bli för svår inne i växthuset under dagtid så får dörren stå öppen då.

Den stora tunnan i växthuset fylls med snö som snabbt smälter av värmen därinne.


När fiberduken är på plats efter att hela växthuset sopats rent från de isolerande löv som har skyddat mina försök till vinrankor så återstår det roliga arbete att fylla rummet med de växter som övervintrat i potatiskällaren. Här finns nu några rosor, tre fikonträd, två ginko biloba, ett persikoträd, klematis Jackmanni, Afrikas blå lilja och andra mindre härdiga lökväxter. Sådd av ek, hästkastanj, äkta kastanj,och höstens perennasådd samt julrosor och en klätterhortensia som jag kanske planterar ut på friland i år. Den kanske kan övervintra utomhus även här. Ibland blir jag för optimistisk vad gäller zonangivelser och härdighet och planterar ut växter jag burit in och ut, upp och ner från källaren i åratal. Men till sist blir även jag less vissa växter och tänker, nu får du klara dig själv utomhus om du kan.
Ibland går det bra, ibland inte. Oftast inte för känsligare raringar från växthuset.
Än är här gott om plats, när löven på ovannämnda växter slår ut och fuchsior, pelargoner och dahlior skall in här tillsammans med årets sådd av sommarblommor så blir varje hyllmeter värdefull.
Men just nu finns här gott om utrymme.



En kvist bröts på mitt stora fikonträd när jag lyfte upp fuchsior ur källaren, och efter en vecka i vas så grönskar den fint, snart blir det även så inne i växthuset.

Ute kan vara mörkt och kallt, dessutom ligger snö kvar som kyler hela området, men inne i vårt växthus är det snart försommar. Det är en märklig känsla att kliva in där och mötas av en doft av sommarregn när det utomhus ännu doftar snö.
Om du händelsevis passerar byn där vi bor med tåg när det är mörkt, så håll utkik efter vårt lysande växthus.
I nattens mörker står det där så ensamt och lyser upp mitt i ödemarken.







5 kommentarer:

  1. Hej Hans
    Vad härligt att du startat upp växthuset, och så fint det lyser upp i mörkret. Håller med att det är lite knepigt att skydda sig mot kalla nätter och dom är nog inte över än. Jag tror också att jag ska dela av med fiberduk i växthuset, så det blir mindre yta att värma upp. Föhoppningsvis får jag igång mitt växthus i helgen:)
    Ha det gott i helgen/Stina

    SvaraRadera
  2. Så herlig å se at veksthussesongen er i gang:)
    Smart å kle med fiberduk, takk for tipset, det skal jeg gjøre:)
    Ønsker deg en nydelig helg, klem Hanne

    SvaraRadera
  3. Hej Hans!
    Härligt att ha öppnat för säsongen, våren är här!
    Det ser varmbonat och supermysigt ut i kvällsmörkret då det lyser i växthuset.
    Ser att du har ett fikonanlag på din planta :=)
    Måste nog köpa mig en färsk fikon i fruktdisken och fröså igen.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Underbart växthus du har! Mitt är alldeles på tok för litet.....håller på och skissar på ett till större, jag har gott om plats på tomten:)
    Jag har också startat upp mitt idag, men jag vågar inte ta ut plantorna förrän i morgon. Vill testköra värmefläkten en natt först. Även om jag bor lite längre söderut än vad du gör ( Sundsvall) så behövs det ordentligt med stödvärme så här års.
    Ha en skön söndag och må solen lysa över oss!

    SvaraRadera
  5. Blir riktigt sugen på växthus! Men hur hinner man vårda allt i växthuset när det sätter fart på allvar i trädgården?

    /Vincent

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.