fredag 1 april 2011

Doftpion

Bowl of beuty
I vår trädgård är pionerna lite svårflörtade, jag vet inte riktigt vad som är fel, men de vill inte riktigt blomma sådär fantastiskt som de gör på andra ställen. Något saknas dem.
De första åren efter plantering så blommar de någorlunda men sedan är det som att de tappar farten och börjar föra en tynande tillvaro. Vår äldsta pion som vi fick för 18 år sedan har aldrig blommat än. Jag trodde att den var planterad i för torr och mager jord för när den stått och tjurat i mer än fem år så lyfte jag den försiktigt och fyllde fin mulljord under den. Jag väntade några år till och lade kaffesump och gräsklipp runtomkring plantan, men inget har hänt sedan dess..

Någonstans läste jag sedan att det är viktigt att pionerna inte blir för djupt planterade för då blommar de dåligt. Jag har försökt ta bort gräsklipp som låg för nära plantan för kanske vill den stå i full sol.
Pionen som står planterad bredvid har nu inte blommat på fem år och jag undrar om det beror på platsen eller om det är något pionvirus som härjar och suger kraften ur de plantorna. De har sådan växtkraft första halvan av sommaren men sedan stannar de av.
I augusti får vår äldsta pion bruna fläckar på bladen. Kan det vara orsaken till den uteblivna blomningen?

Pionen på bilden, "Bowl of beuty" har inte riktigt dessa problem men vill ändå inte riktigt växa till sig.
Den har blommat några år sedan vi köpt den, men sommaren som var så blommade den inte.
Bäst av alla doftpioner blir en vit dubbel som står mycket väldränerat och torrt. Den står en bra bit ifrån de övriga doftpionerna och har kanske inte påverkats av någon eventuell pion sjukdom.
Den får fantastiska blommor som inte stjälkarna orkar bära och när den blommat ut ser det ut som det snöat just där.
Vår dillpions liknande Herrgårdspion låter sig däremot inte besväras av några problem, den blommar så fint varje år.
Många av er är duktiga på pioner, hur gör ni? vad beror det på att några av våra inte vill blomma?

3 kommentarer:

  1. Hej Hans!
    Ja, Pioner är en ljuvlig växt som man inte kan vara utan i sin trädgård.
    Svårt att svara på varför dom inte vill blomma men skulle tro att den är för djupt planterad. Fläckiga fula blad har jag även på mina. Det började för några år sedan, trist, men det påverkar inte Pionen för övrigt.
    Önskar en trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Tack Helen och Hannele för detta tips, jag får försöka lyfta de tjuriga pionerna lite när tjälen släpper.
    Ha en bra dag.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.