torsdag 28 april 2011

Malva


För snart två år sedan så fick vi en Malva av vår vän Siri som har byns vackraste trädgård.
Hon brukar rensa och dela plantor ibland och vi är förstås alltid glada när hon delar med sig. När vi fick den här malvan så visste hon inte mycket mer om den än att det var en Malva, hon hade i sin tur fått den av en väninna som fått den av en granne, som fått den av...
Någonstans på vägen kom växtens fullständiga namn bort. Kanske någon av Er bloggläsare har något förslag på vilken Malva detta är? Plantan blir i vår trädgård mellan 20 och 30 centimeter hög.

Förra våren så var plantan full av torra frökapslar. Jag smulade ned dessa i en låda med plantjord och täckte fröna lite försiktigt. Det blev full pott för inte nog med att massor av frön grodde och växte upp till fina plantor förra sommaren, de blommade också. Jag trodde perenner blommar när de blivit lite äldre men i detta fall blommar de som de växter vi kallar för sommarblommor. Inte illa.
Mest troligt är detta ett svårbekämpat ogräs någonstans, men hos oss får de gärna sprida sig.



Nu har jag åter smulat frökapslar i en låda med plantjord och hoppas på fler malvaplantor.
Frösådden har jag ställt in i växthuset för att få malvan att gro lika tidigt som förra året, så årsplantorna hinner blomma även i år. Förra årets små plantor har redan börjat att växa i sina krukor. De som blivit planterade i rabatter syns inte till ännu.



Så här såg de torra frökapslarna ut innan jag smulade dem över jorden. Enklare sådd än så kan det inte bli.



I september fick vi ännu en Malva av vår vän Siri. Denna var till skillnad från den första en hög och reslig växt, med blommor längs en meterhög stjälk som om det hade varit en Stockros. Men det är en Malva även detta, jag fotograferade aldrig den malvan, (vem hade då kunnat ana att jag skulle börja blogga?) men ritade av en av dess blommor i vår trädgårdsdagbok.
Vad heter denna Malva? Även i detta fall har malvans namn försvunnit längs vägen.

Jag hoppades på de frökapslar som fanns längst stammen, men de blev mellanmål till ett av traktens fyra rådjur. Hoppas den här stora malvan övervintrar lika bra som den lägre gjort.




4 kommentarer:

  1. Godmorgon!
    Jag tycker att det ser ut som en Malva 'moschata'
    -myskmalva. Finns i rosa och en vit som (naturligtvis) heter 'alba'
    trevliga raringar som är lätta att fröså...
    Kram Ullis

    SvaraRadera
  2. Tack Ullis, nu vet jag mer om vår Malva.

    SvaraRadera
  3. Har också fått en sådan malva, också den är namnlös och fröar villigt av sig! Trevlig utfyllnad när man har en stor trädgård.
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  4. Hej :-)
    Alltid roligt när det lyckas. Har också förstått det som att malvor sprider sig som ogräs. VACKERT SÅDANT! Fick igår ett gäng småplantor av min vännina och håller just nu på att skriva ett inlägg på min blogg där jag nämner att jag fått malvor. Googlade lite på malvor och hittade din blogg :-) jag återkommer gärna hit om jag får.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.