onsdag 20 april 2011

Gnagskador !


Jag har förut berättat lite om de skador som sorkarna orsakat i vår trädgård.
Här kommer några förfärliga bilder från min senaste runda i vår trädgård.
Frågan är, skall man bita ihop eller bryta ihop?

Bilden ovan visar det som återstår av vår Fjällbrud. Mer än hälften är borta.
Kommer plantan att klara detta?
Kanske att den smakade illa när de lämnade kvar en del?
I bildens vänstra hörn fanns en Ungersk blåsippa som var ny förra året, nu återstår ingenting.
De flesta perenner är annars svåra att bedömma skadorna på då de inte börjat växa än.
Hoppas att de har klarat sig bättre än de vintergröna växterna.

För er som orkar följer nu en bildkavalkad över skadade buskar och träd...


Flikbladig druvfläder gnagde de bara lite på.


Sibiriskt björnbär smakade bättre men här hade jag hällt ut kattströ från kattlådan som kanske har räddat björnbärsplantan från alltför svåra angrepp. Men sorkarna har tuggat på fler ställen på plantan än detta.


I trädgårdens östra hörn finns en liten rödbladig björk från Finland.
På något sätt så har sorkarna angripit detta träd när det tyngdes ned av snön men hundratals andra små björkar i skogen bredvid har de inte rört. Varför just denna lilla björk?


Extra sorgligt är det när jag kommer fram till raden av mina frösådda äppelträd.
Så här ser det ut på flera av dem, de förgrenade små aplarna var svåra att skydda med gnagskydd så jag hällde illaluktande kattströ även här men det hjälpte inte.



Ett Oxbär är fullständigt massakrerat.


En Norrlandsschersmin som planterades i höstas för att bli en kommande morsdagspresent har de tuggat lite på ovanför gnagskyddet.


Av de små plantorna av frösådd Näverhägg återstår idag inte mycket.


Kommer denna Lönn att klara detta angrepp?




En Aronia har de också ätit på...


Riktigt sorgligt är sorkangreppet på vår Fraser atsalea som dessutom har fått fläkskador av den tunga snön.
Den var dessutom rätt dyr när jag köpte den förra året.


Det är inte bara sorkar som härjat på i vinter, här är skador som blivit av älgars framfart i en Knäckepil.


Rådjuren har förtvivlat försökt äta barken av mitt stora Korgvide.


En relativt nyplanterad Pelarasp har fått en ny vinkel av en hungrig älg.


Så här borde jag förstås ha skyddat alla buskar och träd i vår trädgård.
Denna lilla Silverpil har övervintrat tryggt från sorkarnas angrepp.


Så även detta lilla äppelträd och alla andra träd och buskar som fått denna typ av skydd.


Mitt i all bedrövelse så måste jag ändå tänka på alla de träd och buskar som faktiskt klarat sig utan förödande gnagskador, och av detta har jag lärt mig att jag måste skydda mina växter ännu bättre.

Det är nu en vecka sedan snön försvann och i och med det kan inte sorkarna gömma sig under den längre. Våra två katter som är mycket matglada och som ständigt gnäller då de är hungriga har inte klagat sedan snön försvann.
Katterna har knappt tid att vara inomhus längre och någon ny burk med kattmat har jag inte behövt öppna den senaste veckan.


En mätt katt i sitt Paradis...






3 kommentarer:

  1. Nejmen usch och fy vad trist med alla dessa sorkskador :=(
    Hoppas det mesta trots allt överlever och kan läka sina sår.
    Önskar dig en Trevlig Påsk!

    SvaraRadera
  2. Verkligen inte roligt! Du får leta upp någon kompis med hagelgevär! Skämt åsido, det finns "djurvänliga" sorkfällor där djuret inte skadas utan kan transporteras långt bort i nämaste vildmark, ska själv testa sådana om härjningarna utanför växthusen fortsätter.
    Önskar dig en skön helg!/Laila

    SvaraRadera
  3. Stackare!!! fy och usch för såna skador, det är inte kul då djuren käkar ens växter.Hoppas att dom klarar sig dina träd, undrar om det inte finns trädbalsam som du kan sätta på.
    Jag önskar dig en underbar Påsk !!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.