torsdag 17 mars 2011

Våra fruktsorter


Att bo i landets norra del och vara välsignad med stort trädgårdsintresse kan ibland vara påfrestande, speciellt när man vill odla fruktträd.
Länge levde jag med den tron att det här med fruktträd bara var något för landets södra delar, de olika sorter av äpplen och päron som ofta räknas upp i svensk trädgårdslitteratur har dålig härdighet för oss längst i norr. När jag under lång tid nästan uteslutande bara läst om äppelsorter som kan odlas i växtzoner som är tre till fyra zoner varmare än här där jag bor, fick det mitt intresse för fruktträd att sjunka som en sten i djupt vatten.
Efter ett tappert försök att för länge sedan ändå plantera äppelsorten Silva, och tyvärr misslyckas med det trädet efter en ovanligt kall vinter, så fick det mitt ointresse för fruktträd att öka. Silva skulle ju dessutom vara det äppelträd som var bäst härdigt och utsett till Norrbottens landskapsäpple.
Att här i Brännberg där jag bor odla andra frukter som päron, plommon och körsbär vågade jag inte ens drömma om. Det trodde jag var lika omöjligt som att odla apelsiner och fikon i Mälardalen.

Men så kom det in nya fruktsorter till vårt land från Finland.
I boken Våra Fruktsorter berättar Leif Blomqvist om de många olika sorter av äpple, päron, körsbär och plommon som finns i Finland och som har en bättre härdighet än vad de sydsvenska fruktsorterna har. Han presenterar här i boken 175 fruktsorter i ord och bild.
Flera av dessa är härdiga att växa i min kärva zon.
Härdigast av alla skall äppelträdet  Borgovskoje vara, det härstammar från Ryssland.
Det har nu snart gått fem år sedan jag planterade mitt första äppelträd av den sorten, och det har klarat alla vintrar utan att få några skador.

Leif Blomqvist berättar även om äpplets historia i Finland och hur det kom sig att de fick in fruktsorter som var bättre härdiga för klimatet där än vad de sydsvenska äppelsorterna var.
Vidare berättar han om vad du skall tänka på för att lyckas bra med dina äppelträd och hur man gör vid ympning och beskärning.
Boken avslutas med ett kapitel med många recept på olika läckerheter med de olika frukterna som ingrediens.

Två olika sorter av äppelträd och ett körsbär ( Lettisk låg Buskkörsbär ) som presenteras i boken har jag hunnit att plantera i vår egen trädgård. Jag har börjat fundera på att skaffa ett päronträd av god härdighet, för det är den enda nackdel som finns med den här boken, man vill ju genast skaffa dessa härdiga sorter till sin egen trädgård, och dessa sorter som importeras från Finland är inte de billigaste fruktträden hos handelträdgårdar nära mig

Det här är en bok även för dig som bor i södra delarna av vårt land, då det här presenteras mängder med annorlunda äppelsorter som en inbiten samlare gärna planterar in i sin trädgård. Några av de mer annorlunda och ovanliga äppelsorterna som Veiniöun med helrött fruktkött är dessutom knappt härdig i min kärva zon.
Men sorter som Gyllene KitajkaSockermiron  och Järnvägshängapel  med hängande grenar skall gå bra även på platser med kärvt klimat.
Jag har själv inte hunnit med att testa någon av de många päron- eller plommonsorter som beskrivs i boken, det har jag kvar att göra.

10 kommentarer:

  1. Hej Hans!
    Javisst vill vi ha lite frukträd i vår trädgård, en härlig känsla att kunna plocka sitt äpple direkt från trädet.
    Sockermiron köpte jag av Leif för några år sedan då jag var till hans plantskolan.
    Växer sakta men säkert.
    Leif gav det rådet av vi som bor i de nordligare delarna av landet bör plantera våra fruktträd på små upphöjda kullar så klara sig träden bättre. Så har jag också gjort och det fungerar även på alla träd jag har.
    Önskar dig en härlig kväll!

    SvaraRadera
  2. det är betydligt billigar att åka till andra sidan gränsen och handla träden:) det finns ju en plantskola ovanför Torneå som heter Tornionlakkson Taimitarha.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  3. Hej Helen och Berit.
    Tack för planteringsråd och tips på plantskola.
    Ha en bra dag.

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Det är så roligt att läsa din många gånger så humoristiska blogg,speciellt roligt var det att läsa om Blomqvists frukt-och äppelböcker.Jag bor ca 10 km från hans trädgård och har ofta besökt den.För två år sen planterade vi 12 äppelträd av olika sorter och det är bara ett av dem som inte har klarat sig,men det var nog mitt eget fel.
    Lycka till med dina äppelträd !
    Hälsningar Lena

    SvaraRadera
  5. Hej Lena och tack för dina snälla ord.
    Att ha så många äppelträd som ni har i er trädgård måste vara härligt. Har ni fått någon frukt på dessa ännu?
    Ha en bra dag.

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Under sommaren som var blev det varierande skörd,endel träd hade ca 20 frukter och andra 1 eller 2.Kan rekommendera en sort som heter Pirja,klarar sig i Sverige zon VI-VII.

    Hälsningar Lena

    SvaraRadera
  7. Tack för tipset Lena.
    Kanske ett sådant skulle ge mer frukt även här än vad våra andra sorter gör?
    Ha det fint.

    SvaraRadera
  8. Hej Hans !

    Jag håller på att ympa äpplen som bäst och hamnade på din sida
    då jag letade efter Veiniöun.
    Jag undrar om du har möjlighet att sälja/ byta ett eller några ettårs skott från detta äpple.
    Jag får just nu en massa olika sorter så kanske det kommer in någon sort som skulle passa dej, så kan vi byta.
    Vänliga hälsn Maria

    SvaraRadera
  9. Hej Maria, jag har inte själv sorten Veiniöun utan skrev bara om den för att den visas i boken jag skrivit om.
    Enligt boken skall den sorten vara dåligt härdig för mig i Norrbotten, därför har jag inte själv sökt den sorten, trots att det måste vara ett av de mer annorlunda äpplen man kan ha i sin trädgård.
    Kul att du ympar äpplen, hoppas du hittar en ymp av Veiniöun så du kan testa även den sorten.

    SvaraRadera
  10. Okej ! Tack jag läste slarvigt.
    Jag gillar att dom har röda blommor tänkte leka lite med äpplen ett tag !

    Hade en spalje besrå ide hmm får leta vidare.
    Ha det gott våren är påväg !
    Hälsn Maria

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.