söndag 28 augusti 2016

Nattfrost


Natten var kall och bjöd på årets första riktiga frost.
Jag anade oråd redan sent igår kväll och gick ut och täckte känsliga sommarblommor med fiberduk.


Denna tid på året är en tid av vemod, frosten är ett påtagligt bevis på att sommaren är slut.
I skydd av fiberdukarna kan man hålla sommarblommorna vid liv ännu några dagar innan frosten blir för svår och fryser genom.


Vilken tur att jag gick ut och täckte sommarblommorna igår.


Under trädgårdens träd blir inte frosten lika svår som ute på de öppna ängarna runt vår trädgård.
Inne i trädgården var det som kallast -2º C i natt.
Ute på ängarna måste det ha varit ännu kallare, för de är vita av frost nu på morgonen, men inne i trädgården är gräsmattan till synes fri från frost.






På elefantgräset finns frusna droppar, det blir intressant att se om detta gräs med ursprung från Indien klarar en vinter i Norrbotten. Det är väl högst osannolikt skulle jag tro.
Jag hade det förut i kruka, men det blev för stort för krukan, så jag planterade  ut det i trädgården i våras.


Hoppas att det inte varit frost inne i Boden i natt där mitt fikonträd står utomhus på marknadsområdet. Men natten brukar inte vara lika kall där som här.

1 kommentar:

  1. Ditt Elefantgräs ser jättefint ut hoppas det klarar vintern! Elefantgräsen vi har haft i rätt många år nu höll nästan på att stryka med senaste vintern som nog var alldeles för blöt och isig. Nu har det varit kallare här vid kusten också, kring +5 på morgonen så när som helst nyper det till även här. Hoppas kommande vintern blir skonsammare för växterna än förra vintern var.
    Ha det fint!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.