fredag 6 september 2013

Vänortsparken i Umeå.


Blommig Fredag - Sommaren som var...

Sommaren som var så besökte jag Vänortsparken i Umeå för första gången.
Genom parken rinner en konstgjord bäck som jag tycker är väldigt fin.


Längs bäcken finns en mängd perenner planterade som vuxit sig stora och fina.


På några ställen går det att passera bäcken genom att hoppa på några stenar.




Den lilla bäcken slingrar sig fram vid en gångstig.

Vänortsparken finns centralt i Umeå vid kyrkan.


Jag själv på huk mitt i naturen, mitt i stan.

Jag skrev och frågade Daniel som själv är Umeåbo om han kunde tipsa om någon fin park vid vårt besök i Umeå i somras, och han tipsade bland annat om denna park. Tack för tipset Daniel.


Om du vill läsa om vad fler bloggare gjort i somras så kan du kika in hos Helena med fina bloggen Bland rosor och bladlöss. där nu Blommig Fredag dragit igång igen.

(Ps. Kanske var dagens titel egentligen säsongen som gått, men hur får man plats med den i ett inlägg? Därav detta inlägg.)



11 kommentarer:

  1. Vilken vacker bäck! Vill så ha en egen liten i trädgården. Någonting kanske :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Vilken grön oas som ligger mitt i Umeå.
    Har sett att den finns men har aldrig besökt den själv. Får göra det nästa sommar.

    Härliga bilder!

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar plats...hamnar i minnesbanken...blir att uppsöka vid nästa Umeåbesök...=)

    Trevlig helg !

    /Ninni

    SvaraRadera
  4. Kul att du åkte dit! Jag gillar den för att den har både buskage, lummiga träd, en massa välskötta perenner. Dessutom är det en park som faktiskt används. Det är bra.

    Ha det gott!
    Daniel

    SvaraRadera
  5. Vilken park!!
    Jag "går igång" på det gröna... Så snyggt!

    Det var verkligen svårt, för att inte säga, omöjligt att skriva om hela säsongen i ett inlägg så att välja ett eller ett par speciella tillfällen känns som ett bra val...

    SvaraRadera
  6. Smart tolkning! Tänk att vi har en så fin park. Har nog mest bara passerat, aldrig tittat noga. Första bilden är så läcker!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  7. Åhhh vilken underbar park!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  8. Thank you for taking on us on tour here:) Beautiful church, and all the nature pics! I remember well how much our children enjoyed skipping rocks to the other side!

    SvaraRadera
  9. Thanks for the photos posting today. Nice tour of that little park.

    SvaraRadera
  10. Hittade din blogg idag och blev såå glad. Roligt att följa en trädgård i Norrbotten eftersom jag själv är uppvuxen i Gällivare. Funderar ofta över hur man skulle kunna få en mysig trädgård så långt norrut.
    Erika

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.