onsdag 17 augusti 2016

Gula smultron

Fragaria vesca 'Yellow wonder'
Nu när de vanliga röda smultronen snart gett årets skörd så kommer det gula smultronet med mogna bär.  Det tog ett tag innan jag kom ihåg att jag planterat in en planta med gula smultron där vid de röda, men så när bären såg fullmogna ut utan att bli röda så kom jag ihåg att jag har en planta med gula smultron där.


Plantan med de gula smultronen är lite större än de andra smultronplantorna.
Nu har den klarat två vintrar här i vår trädgård, så den är fullt härdig även här.


De gula smultronen lämnas ifred av både fåglar och barn då de kanske tror att de bären är omogna.



Bären från den gula smultronplantan blir även större än de vanliga smultronen, men de smakar ungefär likadant, möjligen kan jag tycka att det gula smultronet har lite sträv "jordgubbesmak" jämfört med de röda smultronen.


3 kommentarer:

  1. Här är det sniglarna som mumsar i sig smultron och jag tror inte att de är petiga när det gäller färg på maten. De luktar sig till när saker är ätbara. Odlade vita jordgubbar i år på försök, min man är allergisk mot de röda. Ingen hit. Fick en gubbe, sedan bara revor.
    Fina bilder!
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  2. Jag tror som du: De tror att bären inte är mogna! Själv har jag vita rönnbär som inte heller åts av pippisar de första åren. nu verkar dock koltrastarna ha upptäckt att de är lika goda som de röda:-)!
    Ha det gott
    /Anja

    SvaraRadera
  3. Nam! Dett er vel såkalte månedsjordbær, som kan produsere over en lang periode? Jeg har også noen hvite, og forstår like lite som fugler og dyr...

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.