onsdag 31 augusti 2016

Ogräsliljor?

Lilium lancifolium


Tigerlilja - del 2.

Nu blommar tigerliljor i en rabatt, men jag hade inte tänkt att ha några liljor där, i år skulle där bara växa tagetes, men redan förra året dök det upp små plantor av liljor där sedan det för länge sedan funnits liljor i denna rabatt som lämnat kvar "bulbiller" som blommar nu.

Efter att under flera år ha rensat bort de små liljeplantorna som kommit upp där och flyttat dem till andra rabatter, så gav jag vika för de envisa liljornas vilja och lät dem få stå kvar där bland all tagetes.


Ingen annanstans i trädgården vill dessa liljor växa, trots att jag planterat sådana små och stora lökar här och där så finns de bara kvar i denna rabatt där jag bara ville ha tagetes.
Men varför kämpa mot när tigerliljorna bara trivs där?

En växt som envisas med att växa kvar på en plats, trots att man försökt att få bort den därifrån brukar väl kallas för ogräs?

Kanske jag borde plantera fler liljor i den rabatten, när tigerliljorna ser ut att trivas så bra där?


Alla de små liljelökarna som vuxit fram där kommer från "bulbiller" som växer frampå bladfästet på liljans stam, när de senare ramlar ned på marken så bildas nya liljelökar av dessa, därför finns det så många små tigerliljor där.


Läs mer om mina tidigare misslyckanden med odling av tigerlilja här.



Ovanför de numera av frost skadade tagetesplantorna svävar nu några tigerlilor i ett hörn av den rabatten. Jag har täckt dem de senaste nätterna så de ska slippa den värsta kylan.
Men även tigerliljornas dagar är räknade, snart så faller även de för frosten.

Tigerliljor i motljus under fiberduk som skyddat från nattens frost.


Att några tigerliljor nu hunnit med att öppna sina knoppar innan de förstörs av frosten är något att glädjas åt, nu då sommaren är slut och inte mycket annan fägring återstår i vår trädgård.


1 kommentar:

  1. Är inte dina tigerliljor och gula tagetes en rätt snygg kombo? Och, ja! Jag skulle nog pröva fler liljor i en rabatt där redan en art trivs. Själv är jag "såld" på liljor - tycker att de spelar i en helt annan division är t.ex. dagliljorna som är så populära. Har du L. martagon 'Norrland'?
    Ha det fint!
    /Anja

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.