onsdag 10 augusti 2016

En orm i paradiset.


Jag har hört att det går att skrämma fåglar som äter av jordgubbar med en leksaksorm.
Nu är det inget jätteproblem här hos oss med skadade jordgubbar, fåglarna är redan på sin vakt här eftersom vi har katter på gården, men nog händer det ibland att någon trast hackar i någon jordgubbe.

Jag köpte en grå gummiorm i en leksaksaffär, och för att få den att mer likna en huggorm så målade jag på det svarta zick-zack mönstret med en tuschpenna.
Det ser mer realistiskt ut då, och kanske den är mer skrämmande för fåglarna med det mönstret.


Nu har jag lagt den målade gummiormen vid smultron- och jordgubbsplantorna.
Kanske det fungerar?

Jag själv hoppade till då jag sedan gick förbi där och såg gummiormen.
Då hade jag redan glömt att jag nyss lagt dit den.

I vår trädgård har jag aldrig sett någon riktig huggorm, jag såg en på vägen några hundra meter bort en gång för 26 år sedan, men en granne som ofta är ute och går har sagt att hon sett orm då och då.


Nu ligger den där och ser förhoppningsvis otäck ut för trastar som flyger förbi i jakt på godsaker.

1 kommentar:

  1. Kreativt! Här skulle vi behöva en hel drös plastormar eftersom våra småfåglar inte nöjer sig med de solrosfrön och nötter vi matar dem med utan norpar våra körsbär, smultron, vinbär, barnbarnens jätteblåbär...
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.