torsdag 3 september 2015

Nytt nummer av tidskriften Trädgård norr.


Semesterbild.

När vi kom hem efter en semester utomlands så hade det senaste numret av Trädgård norr kommit med posten.
Denna gång pryder en bild av ett fackelblomster omslaget och får en att nyfiket öppna tidningen.



Det jag gillar mest med denna tidskrift är ju de reportage som finns från trädgårdar i min närhet.
Här kan man både se bilder på växter och läsa om dessa, förvånansvärt ofta finns det med växter som jag trott varit känsliga för vårt kalla klimat, men här får man bevis på att de är möjliga att odla även i norr.
Denna gång får vi följa med till Maj Eriksson i Altersund som har en trädgård utöver det vanliga.


En japansk lönn har överlevt en vinter här hos oss i Norrbotten.
Den är ännu så liten att den täcks av snön om vintern..

Vidare kan man läsa om ett bygge av en damm i en trädgård i Obbola utanför Umeå, ägarna Ulrika och Jan Forsberg delar med sig av tips och råd till de som har liknande planer.

Sedan ett reportage från en trädgård ovanför odlingsgränsen. Vi får läsa och se bilder från Susanna Roséns trädgård i Vuojat utanför Jokkmokk.
Där samlas fjällets vackra växter vid sidan av perenner och mer värmekrävande växter som vinranka och havtorn.

Vår döende havtornsbuske som just slagit ut.
Den har inte mått bra i år, så jag har flyttat den till en torrare plats.


Tidskriften har även frågat runt hos tio olika plantskolor och handelsträdgårdar om vilken som är den bästa tiden att plantera växter i trädgården. Det är intressant att läsa de olika svaren.
Själv tycker jag att hösten är den bästa tiden, för då slipper man vattna så mycket efteråt. Men det gäller ju inte riktigt alla växter förstås.

Vårt fackelblomster överlever här, men det lär inte hinna blomma i år innan  den hårda frosten kommer.

Tidskriften avslutas med ett reportage om växten fackelblomster och så till sist krönikan, som jag även i detta nummer haft förmånen att skriva.


Tack för allt regn!

Som det regnade i somras, och det var svårt att se någonting bra med det då. Inte blev det varmt nog att bada i sjön heller, för när sommarvärmen kom så var nätterna så pass kalla att de kylde ned badvattnet till en obehagligt kall temperatur.

Som sagt, det fanns mycket att klaga på om vädret.  Dessutom var det så pass kyligt att blomningen fördröjdes mer än två veckor. All fukt och kyla gjorde att man en tid tappade hoppet om någon annan blomning än om näckrosornas, som ju hos oss blommade fint i en vattenfylld urna, trots allt regn. Eller kanske det var just på grund av allt regn som de blommade så fint.
Men så kom jag på att jag slapp springa runt med vattenkannor varje kväll, som jag gjorde förra sommaren, och ändå torkade växter ihjäl då.  Allt ifrån trädgårdsland till nyplanterade träd och perenner.  I år har inga växter utomhus torkat ihjäl hos oss, det har liksom inte varit möjligt när det regnat så, och jag slapp det mesta arbetet med vattning. Det är inte alltid kul att varje kväll bära flera hundra liter vatten för att hindra först och främst krukodlade växter att torka ihjäl.  Plötsligt känns sommarens regn mindre illa än vad det gjorde då.

Jag tror faktiskt att de flesta växter i vår trädgård tycker att det varit en toppenfin sommar, just på grund av allt regn. Men det är klart att visst finns det ju växter som ogillat det kyliga vädret.
De växter som har ett tropiskt ursprung har hukat av det kyliga vädret, de har inte alls vuxit som de brukar göra.  De tror nog att det var vinter med midnattssol, i alla fall fram till augusti.  Som ”sommarblommor” har de nog bara väntat på att den riktiga sommaren skulle komma. Jag gjorde likadant, väntade på den riktiga sommaren, och under tiden så klagade jag på det kalla vädret.

Min tröst till er alla som liksom jag klagade på allt regn i somras får vara denna bild på vår näckros som växer i en vattenfylld urna. Den har det trångt i sin fångenskap, och längtar nog tillbaka till sin sjö, så den kan sträcka ut sina stjälkar.
Men den har gillat det regniga vädret.
Sommaren kanske inte var så illa ändå som man tyckte då?


För att prenumerera så hittar du hemsidan här: www.tradgardnorr.se/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.