onsdag 9 september 2015

Fjäderstjärnvinda

Ipomoea quamoclit cardinalis





En klätterväxt blommar inomhus, de små blommorna liknar inga andra, men de är mycket mindre än vad jag trodde att de skulle bli. De små röda blommorna blommar snabbt över sedan de öppnat sina knoppar tidigt om morgonen.

Skuggan av glansvingar.

Klätterväxten ger en snygg skugga på en gardin.
Det är en växt som jag dragit upp från frön som jag köpte i våras i Finland.
Jag hade aldrig hört talas om denna växt förut, namnet Trichterwinde Sperlings Glory Wings sa mig inget, men jag köpte en fröpåse och testade att så.
Alla frön grodde bra, men när jag sedan planterade de små klätterväxterna utomhus så slutade de att växa. Den svenska sommaren var för kall för denna värmeälskande klätterväxt.


 Nu blommar den enda planta som fick flytta inomhus och leva ett liv som krukväxt.

Det är inte så konstigt att dessa plantor som planterades utomhus i den svenska sommaren lider, för fjäderstjärnvindan är en tropisk växt som kan nå en höjd av drygt tre meter, och den blommar tidigt på morgonen. Här under har blomman redan börjat att vissna då jag fotograferade mitt på dagen.


Trichterwinde betyder 'morgonstånd' och ger en vink om när blomman är som grannast.





De djupt flikade bladen är vackra.




Men av mina planer för denna klätterväxt utomhus blev det inte mycket, de kedjor som jag trodde skulle vara helt täckta av klätterväxten är ännu tomma.

Vid en tuja har en fjäderstjärnvinda orkat upp en bit, men den är trots det inte mycket att hurra för.


Men så vackra blommor som utlovades på bilden på påsen har jag än aldrig sett, kanske jag sover för länge om morgonen?
Kanske har blomman redan börjat att vissna då jag vaknar?


Fjäderstjärnvindan tillhör samma släkte som den mer kända 'blomman för dagen', men denna skulle nog kunna kallas för 'blomman för morgonen' med tanke på den kortvariga blomningen.


2 kommentarer:

  1. Pretty. I have never seen this before.

    SvaraRadera
  2. Underbart bladverk, den måste jag få tag i!
    /Laura

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.