onsdag 3 april 2013

Jätterams

Polygonatum multiflorum

En av mina favoritväxter i trädgården är Jätterams, (eller kanske detta är Storrams?)
Den är inte helt lätt att bemästra då den tycks dyka upp lite varstans i rabatten och inte alltid där jag en gång planterat den.

Jag gjorde flera försök att plantera in växten, för den såg ut att misstrivas då den inte startade att växa året efter jag planterat in den. Kanske den hade dött under vintern?
Jag blev lite orolig, då denna växt bara räknas som halvhärdig i en av mina trädgårdsböcker.
Jag fick nya plantor som jag åter planterade in där jag ville ha dessa.


Så ett år så fanns de i hela rabatten, inte som en tät rugge utan en här och en där.
De hade alltså överlevt hela tiden, men bara vuxit under jord i något år.
Kanske ville jätteramsen själva välja sin växtplats i rabatten?



Jag låter de stå kvar på sitt lite för utspridda sätt, tänk om de strejkar om jag börjar flytta ihop dem?
Så här växer de inte i trädgården där jag såg de för första gången.
Där växer de i en fin rugge.

Men tänk om jätterams är ett ogräs?
Och jag som planterat in dessa i två rabatter!
Kanske jag en dag kommer bli galen på denna favoritväxt? De kanske är ogräs precis som knölklocka ?
Jag får försöka trösta mig med att jätterams är väldigt vacker.


Hos oss blir de plantor som växer i skuggan högre än de som växer i halvskuggan, men så vidare jättelika blir de ändå inte, kanske de som högst blir 50 centimeter.
De var lite svåra att fotografera då de spretar åt olika håll.
På nära håll ser man att de anonyma blommorna är riktigt fina.


2 kommentarer:

  1. Jätterams er en flott plante! Jeg tror ikke de er ugressaktige, for jeg har hatt noen eksemplarer i noen år nå. De har nesten ikke spredt seg i det hele tatt. Med sånn "vekstfart" skal jeg nok klare å luke om de plutselig skal begynne å selvså seg uhemmet ;-)

    SvaraRadera
  2. Den flyttar på sig genom sin rizomer...så den vandrar lite men inte farligt. Jag gillar den också .
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.