tisdag 1 september 2015

Krypmåbär

Ribes glandulosum

I vår trädgård finns en buske som har lyst av höströd färg i flera veckor nu.
Det är vårt krypmåbär som sedan länge gett trädgården en föraning om höstens färg.
Den passar ju bra att visa här nu då den första höstdagen är här och det bara är 1ºC  nu på morgonen.
Nu kan det ju bli nattfrost när som helst.


Vårt krypmåbär har ett mycket krypande växtsätt, grenarna ligger på marken, och för att den ska framhävas något så har jag planterat busken på en liten kulle i en rabatt.


Krypmåbär är tydligen en släkting till svarta vinbär, men bären från krypmåbär ska inte vara speciellt goda att äta, men det vet jag inget om, för vår unga planta har ännu inga bär.


Här nedanför visar jag en bild på vårt krypmåbär i försommartid. Redan då fanns en antydan av den röda färgen i löven, då som en röd kant.


Vårt krypmåbär har vi fått av Ann Enberg i Vuollerim. Tack Ann än en gång för den fina busken.


Läs mer om krypmåbär här.



4 kommentarer:

  1. Jätteläcker den vill vi ha! Tack för ett bra tips.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Läcker! Nu måste jag läsa på lite om måbär. Frost när som helst... Nej, det hoppas jag inte även om det är rätt kyligt både mornar och kvällar.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  3. Brr, 1 grad.. Jag hoppas att det dröjer ett tag till innan frosten kommer..
    Vackert blad på en buske som jag inte känner till så väl. Får bli en ändring på det. Tack för tipset :)

    SvaraRadera
  4. Oj! Sån vacker färg. Förstår att den är uppskattad i täppan!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.