torsdag 29 augusti 2013

Törnrosas kjortel

Rhodochiton atrosanguineum 

Den senaste sommaren har vi för första gången testat klätterväxten Törnrosas kjortel.
Det är svårt att förstå att vi aldrig prövat den förut, det är en av sommarblommorna som syns mest och blommat bäst.



De två plantorna kommer från en växtmarknad hos Helen. som jag besökte i juni.
Läs här om hur hon gör.

 

De svarta blommorna med de rosa foderbladen är en spektakulär tillställning som är svår att missa om man kommer hit.
Törnrosas kjortel växer i krukor framför vårt hus, de klättrar uppför wigwam liknande ställningar, och har nu på sensommaren blivit som två blommande obelisker framför vårt hus.


Jag har någon gång fått för mig att Törnrosas kjortel tål viss frost, men jag börjar förstå att jag fattat fel då denna växt härstammar från Mexiko, och helst av allt vill ha det varmare än 5º C.
För någon vecka var här kallare än så (-0,2º C ) men det berörde inte våra plantor alls, de blommar ännu fint.

Kanske borde jag bära in plantorna i växthuset så de inte fryser ihjäl någon natt?
Jag vill ju försöka spara dessa plantor till nästa år, och ska nog försöka förvara dem i den svala men frostfria potatiskällaren under vintern.


Nu har Törnrosas kjortel fått favoritstatus här, istället för den sommarblomme status den hade förr.

13 kommentarer:

  1. Förstår att den fått favoritstatus! Kände inte till den men ska definitivt testa den nästa år. Helen är fantastisk när det gäller kunskap om växter och frösådd!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  2. Törnrosas kjortel är verkligen en favorit här med! Jag lyckades övervintra min i en kruka inomhus men den har inte velat växa så bra. Dina ser jättefina ut i de snickrade krukorna!

    SvaraRadera
  3. Så fint med de två tornen! Superläckra helt enkelt.

    SvaraRadera
  4. Det är en sak när man får plantor mot att driva upp dem själv! Tycker att det inte händer mycket med den när den är liten. Den ser faktiskt ganska ynklig ut ganska länge. Men sedan går det undan! Väldigt vacker och dekorativ är den, men jag har slutat att så den.

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  5. Fantastic colors, beautiful flowers :) Regards

    SvaraRadera
  6. Det är så snyggt.Vilken inbjudande entre
    Jag gillar den verkligen.
    Den jag övervintrade växte så dåligt så jag planterade nytt.
    Jag sår alltid nya varje år tar egna frön så det kostar ju inget . Många i varje kruka.´

    Ha det gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur gör du då du driver upp fröna, jag har aldrig lyckats...

      Radera
  7. Det är en favorit här också,lätt att både ta frön från och fröså. Jag använder den i amplar.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  8. Men å, vilka roliga krukor med den där vansinniga ballerinaväxten i. Jag har sett att det är jättemånga som odlar törnrosas kjortel men har heller inte fattat vitsen. Ska prova jag med nästa sommar. Har ett par krukor där det borde passa perfekt ...

    SvaraRadera
  9. Åh vad vackert med två pelare av törnrosas kjortel

    SvaraRadera
  10. Vad fint dom växer i lådorna.

    Visst är det underbart att man upptäcker 'nya' växter hela tiden? :=)

    SvaraRadera
  11. En sak är att odla - en annan att få dom att visa sej från sin bästa sida. Läcker är är ett understatement!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.