onsdag 7 augusti 2013

Sideneternell

Rhodanthe manglesii


Min fru älskar Sideneternell Rhodanthe manglesii och har odlat dem ofta sedan vi flyttade hit för mer än 20 år sedan.
Den första rabatt jag fick bygga till henne kom att innehålla just sideneterneller det första året som vi bodde här.


Ibland hinner de just öppna sina knoppar innan frosten tar dem, men de senaste åren så förodlar vi dem inne i växthuset om våren för att de ska starta tidigare än annars.
Vi bredsår fröna i plastlådor och pillar ned färdiga småplantor vid midsommar.

Nu har de just börjat att blomma, om de skulle ha väntat i två veckor till innan de öppnat sina knoppar så smyger sig risken för nattfost allt närmare. Men då de blommar nu så kommer min fru hinna plocka många buketter att torka och spara.



Sideneternell trivs i lätt men näringsrik trädgårdsjord, de vill inte torka men samtidigt får det inte samlas fukt där de växer. Bilden ovan visar de som just börjat att blomma.
Vi sådde frön från en fröpåse.
Nu växer våra sideneterneller i vårt halvfärdiga trädgårdsland.


När hon plockat buketter så hänger hon dessa upp och ned för att torka, de behåller sin färg och spröda form under lång tid. Ett riktigt härligt minne från sommaren när vintern plågar som värst.


Här ovan är en bild från vårt halvfärdiga trädgårdsland, den högra sidan är färdig men än återstår den vänstra att bygga. Bilden är från juni före allt hade hunnit att växa sig så högt.
Sideneternellerna växer i den rundel som finns mitt i bilden (även om den syns dåligt på bilden ovan).
Jag hoppas kunna visa det färdigbyggda trädgårdslandet innan snön faller...

4 kommentarer:

  1. Ååhh! Det spratt riktigt till i hjärteroten! Jag som älskar sideneterneller: Varför har jag slutat att odla dem? Nå, om vårt Hemliga rum blir klart till våren -14 skall jag också så dessa söta.
    Det finns tre sorters torkade blommor jag tycker är underbara: Sideneternell, smörblomma och röda rönnbär.
    /Anja

    SvaraRadera
  2. Sideneternell - vilket ljuvligt namn! Väldigt söta, kanske något för vårt stenparti? Ska hålla utkik efter fröer.
    Lycka till med trädgårdslandet!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  3. Sideneternell, det är barndom för mig! Och torkade buketter lite här och var. Det måste jag göra till nästa år. De är ju så söta!

    SvaraRadera
  4. Så fint med sideneterneller! Kommer ihåg att jag valde frön av dem när jag var barn, den sådde jag dem och hängde upp och ner. Fantastiskt att de kan vara torra i kronbladen medans de växer!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.