söndag 4 augusti 2013

Arboretum Norr


Här kommer några bilder från Arboretum norr utanför Umeå.
De första bilderna visar den japanska trädgården.

Acer shirasawanum


Jag hittade ingen namnskylt vid busken på bilden ovan, är det någon som vet vad det är?



De första träden skall ha blivit inplanterade redan 1977, och ännu idag planteras det in träd och buskar från olika delar av världen.
Trädsamlingen är så pass stor så att jag hann inte se allt vid mitt allt för snabba besök där, men jag hann med att vandra i en del av området.

Samlingen är indelade i olika områden, jag hann mest med att vandra i Japanska trädgården, och bland träden från östra Asien, Sibirien och östra Nordamerika.
Jag hann även med en liten del av Kvarnängen, området just nedanför herrgården.
Här hade jag kunnat vandra en hel dag, men min tid att vara där var så mycket mindre.


De flesta växterna var väl uppmärkta, men det fanns även vackra träd och buskar utan namnskyltar.






På några ställen var träden säkrade med linor, kanske det var de träd som flyttats hit då de kom i vägen för ett vägbygge inne i Umeå?


Spångar och trappor tar en vidare upp och nedför branterna.







Trädsamlingen fortsätter längs med vägen, men här vände jag då jag redan låtit övriga familjen vänta allt för länge på mig.
Till och från bilen så passerade vi även den vackra herrgården i Baggböle.


Läs mer om Arboretum Norr här.

6 kommentarer:

  1. Hej Hans! Ser ut som ett riktigt trevligt besök! Dit måste jag nog ta mig vid tillfälle!
    Den japanska delen gillar jag skarpt... Ha en fin dag! Kram Ullis

    SvaraRadera
  2. Den där parken är värd en heldag,eller hur. Du får ta ledigt från familjen och åka dit själv vid tillfälle.
    När vi var i San Michele var en konstnär från Piteå där samtidigt, Sture Berglund. Är han månne någon du känner (till)? Han och min man blev goda vänner och vi är bjudna till Piteå närhelst vi kan frigöra oss! Kanske vi kan ses då?
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sture Berglund är en av mina gamla lärare:)

      Radera
  3. Arboretum Norr är kul! Det finns något fint att titta på under alla årstider. Mitt i skogen kan man hitta fina rariteter.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Åå dit skulle jag också vilja fara har inte blivit av hittills men efter dina bilder , klart värt ett besök.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  5. Vilken fin rundvandring! Det skulle man gärna se live! Bra restips..kanske till nästa sommar : )
    /Cika

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.