onsdag 21 augusti 2013

Brunört

Prunella vulgaris

En av trädgårdens riktigt små växter har just blommat över.
Det är Brunört Prunella vulgaris som jag fick med i ett paket med växter från Anna-Stina på Gotland i våras.

Jag hade aldrig förr hört talas om brunörten så jag läste lite om den, det står att den är allmän i hela landet utom allra längst i norr och i fjällregionen. Hm, jag har aldrig sett någon brunört häromkring, kanske jag sökt dåligt eller så har vi ett klimat som gör att brunörten inte valt att växa just här.
Jag själv gissar på att jag inte riktigt har fullständig koll på vad som växer häromkring.
Blommorna är ganska små, men är fina ändå.


Förr användes växten mot halsbränna och i viss del även till behandling av sår.
Jag läser vidare om brunörten att den sprider sig lätt likt ett ogräs på de platser där den trivs, och jag som planterat dem i rabatten!
Kanske de måste få flytta?


Nu har de flesta blommor fallit, men jag är inte så ledsen ändå.
Kanske den överblommande plantan är allra finast när gröna ax-liknande rester återstår.

Jag sorterar in brunörten under 'vilda växter' trots att jag aldrig sett dessa i naturen här runt omkring.
Hoppas den trivs och sprider sig ut till naturen vid vår trädgård.

4 kommentarer:

  1. Du kan slippa stor spridning av Brunörten ifall du plockar bort utblommande blommor.
    En söt lite växt trots allt.

    Ha en härlig dag!

    SvaraRadera
  2. Vi har mer brunört än gräs i vår så kallade gräsmatta men jag har inte märkt att den försöker ta sig in i rabatterna. Det är väldigt fint när den blommar - tänk dig en blålila gräsmatta! Hoppas den trivs hos dig!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  3. Ett annat namn på denna lilla krabat är Livargen. Provade att söka på detta namn men finner inget skrivet. Namnet har troligen en lokal prägel och kommer av att den sliter hårt på liens egg. Här i Norra Svartbyn växer och frodas Livargen på lerhaltiga marker.

    Hälsningar//Janne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Livargen, vilket namn!
      Så den finns hos er, det var väl det jag trodde, att jag bara inte hade så stor koll på de vilda växterna.

      Ha det gott, vi hörs av.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.