fredag 2 augusti 2013

Trollförgätmigej

 Eritrichium nanum

Det här med att så perenner är inte riktigt det som jag är så duktig på, de senaste årens frösådd har inte gett så mycket resultat.
Därför blev jag extra glad då dessa Trollförgätmigej/Alpförgätmigej Eritrichium nanum plötsligt står och blommar bland krukorna med sådda perenner.

När snön låg djup utomhus så fick jag ett brev med frön av olika perenner av Kjell-Benjamin i Piteå, där fanns frön från perenner jag aldrig hört talas om förut, bland annat denna 'Kung av Alperna' som han på fröpåsen kallar för både Trollförgätmigej och Alpförgätmigej.


Det här skall bli en perenn kuddväxt med ursprung från Alperna som skall vara både svårodlad och eftertraktad.
Tänk att den blommar här i vår trädgård.
Nu gäller det bara att hitta rätt plats för denna blå juvel.
Jag har läst att den vill ha väl dränerad plats att växa på, gärna en plats med sand och grus, och har försökt att hitta några sådana platser i trädgården där de kanske kan etablera sig.


Läs mer om denna växt här.

Tack än en gång för brevet med frön Kjell-Benjamin, det ska bli spännande och se om jag lyckas med konststycket att få denna växt att övervintra.

Om någon har ett odlingsråd om denna växt så får ni gärna dela med er.

6 kommentarer:

  1. Vilken vacker blå färg de har!

    SvaraRadera
  2. Oj, så läcker den är. Nu får vi hoppas att den vill bo hos er och övervintrar snällt och fint.

    SvaraRadera
  3. Hmmm...jag undrar om inte du har fått Eritrichium canum för Eritrichium nanum har ett gult öga. Eritrichium canum är en tvååring och frösår sig massor är klibbig också, har haft den. Den heter stor trollförgätmigej på svenska ...goggla och jämnför.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  4. Trollförgätmigej frösådde jag ofta för några år sedan och hade den i sommarens krukor. Den har en vacker blå färg.

    Fint fångad på bild!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Den ser helt ljuvlig ut! Håller tummarna för att den ska etablera sig fint hos er!
    Tack för råden om förökning av korgvidet. Väntar till i vår och gör som du föreslår!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  6. Vilken vacker raritet! Jag förstår så väl hur det känns när någon, lite svårare frösådd lyckas och man får se den i blom.
    Du har säkert ett hyfsat bra klimat för den (än så länge - eller?)så att du skall ha glädje av den lääänge!/Anja

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.