fredag 2 mars 2012

Brudorkidé / Phalaenopsis


När jag för många år sedan, för första gången såg en Brudorkidé Phalaenopsis i handeln så tyckte jag att den var vacker, men köpte den inte då den var dyr och jag visste inget om hur den skulle skötas för att alls överleva.
Sedan blev den vanlig i handeln och så för några år sedan kunde man även ibland köpa dessa i livsmedels butiker för ett mycket billigt pris jämfört med då de var nya i handeln.
Det är en utveckling jag gillar, att en växt blir lättare att inskaffa till ett billigare pris än förut.

Phalaenopsis växer vild i regnskogen i Asiens tropiska delar, och är en epifryt, det vill säga den lever fastvuxen uppe på ett träd. Det varma och fuktiga klimat som råder där gör att de kan ta upp det vatten den behöver med hjälp av luftrötter.



Jag har de senaste åren valt att låta våra Phalaenopsis växa i amplar så de kan hänga fritt och kunna sträcka ut sin blomstängel som de själva vill. Jag tycker att de blir som vackrast om de får växa så, men det är inte särskilt praktiskt.
När den ännu står i knopp brukar jag låta blomstängeln sträcka sig mot fönstret, när blommorna slagit ut så vänder jag blomstängeln in mot rummet. Då syns blommorna bättre.
Ibland har jag gjort misstaget att vända orkidén innan alla knoppar öppnat sig och då vänder sig blommorna på stängeln åt olika håll, beroende på att de knoppar som just slår ut vänder sig mot det ljusa fönstret, samtidigt som de redan utslagna stannar kvar vända in mot rummet. Men ibland kan man inte vänta med att vända orkidén och då blir det som det blir med ens ambitioner om att få alla blommor vända åt samma håll.




Jag har ibland köpt utblommade Phalaenopsis billigt i vissa butiker, man har då ingen aning om vilken färg blommorna kommer få om plantan går i blom igen. Ibland lyckas det riktigt bra, men ibland vill det inte bli något och vackra blommor torkar ihop på stängeln för att bara sedan ramla loss.
Jag tror att jag sådana gånger slarvat med att vattna plantan, Phalaenopsis verkar vilja ha det jämn fuktigt utan att det blir för mycket vatten runt rötterna för det.
Men ingen regel utan undantag, min kollega Lena har lärt mig att denna orkidé vill ha det ständigt fuktigt. Hennes orkidéer blommar hela tiden, de får vatten ofta och det står alltid vatten i ytterkrukan så rötterna kan känna ständig fukt

Det påminner till viss del om hydrokulturodling som är en metod att få orkidéer att trivas bättre.
De som odlar orkidéer så, byter ut barken i krukan mot leca-kulor och låter orkidén bli planterad i en glas-skål som kan hålla kvar vatten i botten. Att sedan alltid låta det finnas tre centimeter vatten i skålen skall få dessa orkidéer att trivas bra.
Själv har jag aldrig testat detta på riktigt, det måste jag göra någon gång.




Till sist så måste jag bara få fundera lite om att det här med att Phalaenopsis skall vara så enkla och bra som nybörjar orkidéer.
De är inte alltid så lätta att lyckas med. Hur många fler av de orkidéer man haft under åren har inte plötsligt dött eller bara stått och o-blommat i ren tjurighet?
Jag har säkert mycket kvar att lära om orkidé odling.
.


6 kommentarer:

  1. Härliga orkideer , nått jag inte lyckas med:)
    Grattis ,grattis på födelsedagen!!!
    Ha en alldeles underbar helg!!

    SvaraRadera
  2. Nydelige orkideer!

    Ønsker deg en fin fredag.

    SvaraRadera
  3. Det känns nog lite som ett lotteri, det där med Phalaenopsis. Vi har två som tycks trivas men före dem fick vi nog bara betrakta orkidéerna som snittblommor ungefär - vackra, men ack så kortlivad! Vad som blivit rätt med de två som fortsatt att leva vidare har jag ingen aning om. Kanske man ska ha lite tur också?
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  4. Nä, hos mig dör de bara. Utom i tvättstugan:)

    SvaraRadera
  5. Har också ett gäng Phalaenopsis och några andra lite mer svårflörtade orkidéer. Samtliga får samma behandling: vi sänker ner krukorna i ljummet vatten med lite näring ca 15 min en gång i veckan om barksubstratet inte fortfarande är blött. Samtliga Phalaenopsisar står i ljusa norrfönster med tillskottsbelysning på vintern. Stortrivs och blommar snällt om.
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  6. Köpte två billigt åt frun för några år sen och de trivs väldigt bra i vår "vanvård". Står i vindsfönstret mot söder och får massor med ljus men vatten bara en gång i veckan. Då låter jag krukan ligga nedsänkt i vatten ("tropisk översvämning") en timme eller så.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.