söndag 11 mars 2012

Bergsknäa

Polygonum montanum

En av de perenner som tar störst plats är vår Bergsknäa Polygonum montanum, det är en riktig solitär.
Stor som en buske, och den blir ungefär en meter hög och lika bred.
Under vår och försommar är den ännu liten och anonym för att sedan mitt i juli månad nå sin fulla höjd och blomma med krämvita vippor.
Sedan platsbristen blivit påtaglig i vår trädgård och våra rabatter drabbats av "manhattansyndromet" så började jag plantera nya växter på bästa lediga plats. Inte kom jag då ihåg att bergknäan ta stor plats som fullt utväxt, jag hann plantera andra växter för nära under vår och försommar. Dessa nya växter hamnade bokstavligen i bergknäans skugga.
Även när det gäller denna växt råder förvirring vad gäller namnsättning, jag har även stött på de latinska namnen Polygonum cinerum och Aconogonon divaricatum  men är osäker om det gäller för den växt jag kallar Vippslide.
Bergsknäa kallas ibland också för 'Herrgårdsfröken', men här i Norrbotten har jag aldrig hört det namnet användas om denna växt.


Bergsknäan har ett skirare växtsätt än vippslidet och stjälkarna har ett tydligare zick-zack växtsätt än vad vippslidet har. Stjälkarna framträder fint på hösten efter nattfrost. Det kan se ut som av bilden ovan att plantan ligger ned, men det är bara en låg kvist.
Bergsknäa är en växt som tål hård vind utan problem.
Troligtvis växer Bergsknäa vild någonstans i östra Asiens bergområden.

Den växer så långsamt att den jämfört med Vippslide är en raritet som sällan finns till salu i handelsträdgårdar.
Vår Bergsknäa köpte jag ett år på en handelsträdgård i Persön utanför Luleå, det var trädgårdsmästarens tips, jag har aldrig ångrat att jag köpte den av honom.



Förökning sker vanligtvis genom delning av plantor men jag träffade en gång en kvinna som sålde växter på en marknad. Hon berättade hemlighetsfullt för mig att hon kommit på ett sätt att ta sticklingar av växten och få dem att överleva första vintern i kallbänk. Men mer än så ville hon inte berätta.
Jag är fortfarande så nyfiken på HUR man lyckas med det, snälla, om någon av er läsare vet hur man gör det, skriv och berätta det för mig, jag vill så gärna ha fler plantor av vår underbara Bergsknäa att fylla vår trädgård med och att kunna dela med mig av till andra.

2 kommentarer:

  1. God Söndag!
    Så länge det finns gräsmatta finns det plats...eller :)
    mvh Ann-sofie

    SvaraRadera
  2. Hejsan Hans!
    Är inte säker på att min planta är helt lik din, min kallas i alla fall för Herrgårdsfröken. Men jag ser skillnad mellan min och mina kompisars som bor i byn att vi har olika sorter.
    Jag tar bara och 'hackar' av en rotbit och planterar ner i kruka då jag tycker den har vuxit för stort i omfång.
    Du får komma i sommar och kolla ifall du vill ha en rotbit av min.
    Önskar dig en fin kommande vecka!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.