tisdag 6 mars 2012

Klockvippa

Heucherella  'Sweet tea'
Här skall jag visa en av trädgårdens nyaste perenner, det är Klockvippa Heucherella 'Sweet tea' som jag faktiskt köpte för de vackra bladens skull. Den syntes bra där bland de andra växterna som var till salu, och den var svår att motstå.
Den är inte riktigt rättvis mot sina näpna grannar då dess vackra blad drar till sig all uppmärksamhet.
Den blommade fint med skira vippor mitt i sommaren. Blomhöjd ca 40 cm.
Denna växt är en korsning mellan Alunrot Heuchera och Spetsmössa Tiarella.
Klockvippa skall trivas bäst i näringsrik väldränerad men fuktighetshållande jord.
Kanske ett krav som är svårt att få till, en väl-dränerad plats som har jord som håller kvar fukten?
Kanske man bara kunde skriva att det är en växt som vill ha lagom fuktig jord, inte för torr men heller inte för blöt jord.

Den lilla plantan växte över sommaren och blev stor och frodig.
Jag hoppas vår nya Klockvippa klarar vårt kalla klimat.




6 kommentarer:

  1. Riktigt fin och dekorativ är den.
    Hoppas att den klarar sig. Jag har den också för de dekorativa bladen, blommorna får man som bonus:o)
    Fuktighetshållande, blanda i trädgårdskompost.
    Har du upphöjd bädd så blir det dränerat, det är ju om fukten står kvar som den fryser bort.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Jättefina blad. Jag tittar ofta på bladens utseende för dom ser man ju hela säsongen...blommorna njuter man ju av en kortare tid.
    Hoppas att din klockvippa ligger där under snön och bara längtar att få komma upp.

    Ha en skön kväll/AC

    SvaraRadera
  3. Underbar!! Jag har massa Heuchera, men inga Heucherella :)
    Nåt att inhandla alltså ;) jag älskar blommor med annorlunda färger.

    SvaraRadera
  4. Vi har också Sweet Tea +andra Heuchera och Heucherella, de trivs bra här trots väldigt torr mark. Man ska nog inte ta det där med fuktighetshållande på allvar, det stämmer då inte här.
    Håller tummarna för Sweet Tea, det är första vintern för våran också!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  5. Så vacker! Både blad och blommor - tack för tipset :-)

    Ha det gott!
    Annika

    SvaraRadera
  6. jag älskar den ,den är helt underbar!!gör sig så himla bra som kontrast mot andra växter.
    Ha en alldeles underbar helg!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.