fredag 28 januari 2011

Vårtecken!

Blek stjärnhyacint - Camassia cusickii
Nere i potatiskällarens svala mörker har de bleka stjärnhyacinterna nu börjat att växa. Kanske inte så bra att de redan drar igång då de kommer att få stå kvar där nere tills våren kommer på riktigt i mitten av april. Jag vill inte att de skall bli långa och gängliga där nere i mörkret, men vad har man att säga till om när lökarna väl bestämt sig för att börja växa...
Lökar av Blek stjärnhyacint köpte jag för halva priset i november och planterade i kruka ,marken var då frusen sedan flera veckor så därför hamnade dessa lökar i krukor. Jag vet inte om de är härdiga för min växtzon.
Blek stjärnhyacint härstammar från Västra Nordamerika.

Idag är det dessutom första dagen sedan i början av november som vi här i Norrbotten vaknar upp med varma vindar ute. Hemma hos mig var det + 2 grader varmt tidigt i morse.
Även om jag vet att vargavintern kommer tillbaka kanske redan imorgon så är det skönt att en dag få andas in lite varmare luft. De varma vindarna för med sig en doft av fuktig vår. Härligt!

3 kommentarer:

  1. Och ute är svinkallt! Här lär vårtecknen vänta!

    SvaraRadera
  2. Hörde på väderrapporten att ni hade plusgrader men trodde jag hört fel! Men stjärnhyacinten mår nog bäst i kruka ännu ett tag... Synd bara om den ränner.
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  3. Beställde en bok! "Trädgård i kallt klimat". Hans säger att det är "vår trädgårdsbibel" här uppe i Boden. Den har kommit nu så det blir nog läsa av i helgen hoppas jag. Ni som sett spår av mej förut i denna blogg vet att jag är en nyutsprungen odalre.
    Termometern visar nu på -3 i Boden så blidan var kortvarig, men ack så ljuvlig.
    Tack för boktipset Hans.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.