söndag 16 januari 2011

Smörboll

Trollius euoropaeus
De första perenner som vi skaffade till vår trädgård när vi just flyttat hit var smörbollar, av den typ som växer vild i vårt land. Vi upptäckte dem för mer än 20 år sedan där de blommade i hundratals i skogen vid Svanåmyren en bit härifrån. Där hade det för länge sedan funnits gårdar och nu är blommorna det enda som återstår tillsammans med husgrunder. Jag vill vara noga med att påpeka att vi inte skövlade dessa gamla trädgårdar på vad som återstod utan tog bara några plantor av olika perenner.
(Just för att de första perenner i vår trädgård kommer därifrån kallar jag denna blogg för Svanå trädgård.)

Tänk er en glänta i skogen gul av hundratals blommande smörbollar. Det är nog så de skall upplevas för att man skall hänföras av dessa annars rätt enkla blommor.
Smörbollarna trivs bra här och förökar sig med frön till den grad att de små fröplantorna började upplevas som ogräs i rabatterna. Smörbollarna fick flytta ut från rabatten och står nu så de kan fröa av sig utan att störa.


Från en ödegård i Norrsjö kommer vår tidigblommande sort som blommar med större blommor före de övriga smörbollarna.


Vid en annan ödegård fanns det smörbollar som var orange-gula, och vid en tredje hade de större blommor.
Vårt nyaste tillskott i Trolliusfamiljen är den nästan vita Trollius Alabaster, men den hittade jag inte i skogen utan "fyndade" den på en handelsträdgård för nästan 100 kronor.
Kanske lite dyrt, men ni som jagar växter kanske kan förstå det där med att man kan fynda även om priset är högt.

Av frösådd kom de kinesiska smörbollarna på bilden näst längst ned. De öppnar sig mer än de andra och blommar också efter de övriga.
Smörbollarna är som sagt lätta att ha att göra med så länge de får växa någorlunda fuktigt. Torka tycker de inte alls om.


Trollius x cultorum


Trollius Alabaster


Den nyaste plantan av Trollius Alabaster är ljusgul istället för vit.



Kinesisk smörboll - Trollius chinensis

En Smörboll i morgonsol

12 kommentarer:

  1. Vilken syn det måste vara! Ett hav av smörbollar!
    Här finns de men är inte så vanliga.
    Kan du inte fota havet i sommar??
    Så man åtminstånde kan få se underverket på bild?
    Jag skulle bli jättglad!!!!!
    Måste försöka få tag i nya smörbollar!
    De jag haft har gått ur...
    Har en variant dock vet inte vad den heter eller så.
    Den är köpt som onamnad kruka.
    Jag skall visa den någon gång.Kanske du vet vad det är?

    SvaraRadera
  2. När jag skrev om smörbollarna tänkte jag precis så, jag måste åka dit och fota perennerna i skogen till sommaren.
    Hälsningar / Hans

    SvaraRadera
  3. Gillar hav av blommor!
    Den där alabastern var ju otroligt fin! Kommer den också att fröa av sig, tro?
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  4. Hej.
    Jag hittade hit via Linda.-
    Härligt med trollius de växer och lyser som solar.
    Alabaster och Chinensis har jag de är riktigt tacksamma.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  5. Hej Hans!
    Vilken vacker syn det måste vara då Smörbollarna blommar i hundratal!
    'Alabaster' har jag också, den är så mild och fin i färgen. Kan tilläggas att den inte är fröäkta utan många plantor går tillbaka till sin ursprungliga oranga färg.
    Ha en trevlig avslutning på måndag kväll!

    SvaraRadera
  6. Hej Laila och Helen.
    Kan det vara så att Alabaster är en albino variant av smörboll? De albino brukar ju inte vara fröäkta.

    Hej Gunilla.
    Roligt att du hittat hit. Hoppas du finner något av intresse.
    Hälsningar Hans

    SvaraRadera
  7. så morro! har aldri sett ballblom (norsk navn på den ville varianten) i slik variasjon på en gang før. Meget inspirerende, jeg skjønner at jeg må på jakt til våren :)

    SvaraRadera
  8. Så nydelig! Lykke til i konkurransen inne på Moseplassen! ;))

    Klem, Turid

    SvaraRadera
  9. Å så søte gule blomster , fine bilder.
    Marit.

    SvaraRadera
  10. så nydelige! Spesielt Trollius Alabaster forførte meg. Har du anelse hvor man får kjøpt denne, eventuelt frø?
    Lykke til videre i konkurransen.

    SvaraRadera
  11. Så lurt å flytte blomster fra naturen og til hagen! Min bestemors hage hadde en hel hekk av det vi kalte for eggeblom, ,muligens Trollius erecta. Det var litt av et syn når de blomstret! Jeg kan faktisk tenke meg en tue av den i min egen hage! Det bringer gode minner om min bestemor!
    Du hadde mange fine nyanser av gult på dine Trollius!
    Lykke til!

    SvaraRadera
  12. Smörbollar är söta, solar som lyser mot en. Nu fick jag en ny på listan. alabaster, både vit och ljusgul, skulle jag gärna haft.
    Lycka till :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.