fredag 7 januari 2011

Flocklilja


Lilium Hollandicum - gruppen
För snart två år sedan så fyndade jag lökar av flocklilja billigt hos Blomsterlandet i Luleå. Jag köpte 60 lökar och planterade en och en i mjölkförpackningar som jag sparat för att plantera i.
Jag klippte små hål i botten för dräneringens skull och under varje liljelök lade jag först två nävar näringsrik blomjord. Sedan jag ställt löken på plats ovanpå så fyllde jag resten av förpackningen med plantjord. Liljelökarna var fasta och precis så fina som liljelökar skall vara.
Sedan fick alla planterade lökar stå i växthuset som jag just startat för säsongen.
Det var april månad.
Liljelökarna fick flytta utomhus när faran för nattfrost var över i början av juni, även om liljelökarna är fullt vinterhärdiga här så är jag osäker på om de växande liljorna klarar frost.
Jag tror att alla liljor blommade den sommaren.
Många liljor gav jag bort till grannar och vänner, det kändes otroligt att ha ett sådant överflöd av liljor att välja på.
De flesta planterade jag här hemma och försökte att noga skilja de rosa från de oranga.
Om de kommer för nära varandra så blir färkombinationen alltför djärv.
Ganska många användes som snittblommor och lökarna från dessa fick stå kvar i sina krukor till året efter.
Jag ställde de krukorna tätt vid varandra i trädgårdslandet över vintern och alla de övervintrade lika bra som de som jag planterat i rabatten.
En granne som inte fick tid att plantera sina liljor under halva sommaren och hela hösten hade sina ståendes på sin altan hela vintern.
Ingen av dessa överlevde, jag tror att de frös ihjäl då kylan kom från alla håll där.
Hon fick några av de liljor som jag sparat i trädgårdslandet sedan, jag hjälpte henne att plantera dem direkt i hennes rabatt.

I trädgårdsböcker kan man ibland läsa att flocklilja bara är härdig i södra delarna av vårt land, men det är tur att inte mina flockliljor vet om det, för de övervintrar snällt och får de bara näring om sommaren så växer de och frodas.
Här nedan visar jag några bilder på flockliljorna från Blomsterlandet.
Bered dig på en ganska omtumlande färgchock...







Hur man kan rädda liljelökar som funnits kvar i butiken så länge att de blivit mjuka och är nära att ge upp skall jag berätta om här nedan;


Lilium Hollandicum - Lollypop

 
Lilium Hollandicum - Grand Cru

Om du får tag på liljelökar som är mjuka och ser ut att ha nästan torkat ihjäl så kan du plantera dem i små lerkrukor med ganska torr plantjord och nästan inte vattna dem alls den första månaden. De måste sakta vänja sig med fukten igen, som halvt ihjältorkade har de inga rötter som kan ta hand om fukten i krukan och då ruttnar lökarna lätt.


Lilium Hollandicum

Det gick bra med liljorna på bilden ovan.
Se bara till att inte betala för mycket för sådana lökar för det är ju ingen garanti att det lyckas.





5 kommentarer:

  1. Helt underbart!
    Jag är bara så ¤/&#=/¤=Q#)/%/ trött på alla liljebaggar som äter upp mina!
    Har du inga problem med dessa?
    Linda

    SvaraRadera
  2. Finfina liljor, köpte oxå några påsar med liljelökar på plantagen för några år sedan. Planterade alla i 'samma' grop och förväntade mig en rejäl rugge med vackra vita liljor...
    fick mycke blomning i olika färger allt från vitt via rosa till knallorange (de skulle vara samma sort...) man kan aldrig lita helt och fullt på sortnamnet! Ha en fin dag!/ Ullis
    PS är imponerad av att du vågar dig på zonknäckeri med manchurisk valnöt- men 'friskt vågat, hälften vunnit'

    SvaraRadera
  3. Hej Linda och Ullis.

    Liljebaggar? vad är det för något?
    Har haft problem med larver till en röd skalbagge som jag misstänker är Liljebagge, men de larverna äter bara min gräslök, sorgligt när de ger sig på den bredbladiga varianten och piplöken. Liljorna får stå ifred, det största hotet mot dem är tre år och går på två ben.

    Det är inte roligt när man tror sig köpt liljor av samma sort och så är det inte det i förpackningen. Det kanske är amatörer som förpackar liljorna? Ibland kan det bli en glad överaskning när man får något udda, men oftast en besvikelse. Köpte en gång en blek klocklilja, men det kom en kungsängslilja istället.
    Ha en bra dag / Hans

    SvaraRadera
  4. Hej Hans!
    Ser att vi delar en passion tillsammans för Liljor.... Love them!

    SvaraRadera
  5. Tack för alla goda råd om liljeplantering! Kommer att följa dem till punkt och pricka så fort jag hittar fina lökar. Kan inte få nog av liljor...
    Ha det gott/Laila
    PS Man ska inte köpa liljelökar på Trädgårdsmässan, gjorde det för några år sedan, de skulle vara vita men blev krappröda!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.